Nyheter

Måling av mobil hyttetrafikk: – Det finnes systemer som kan skille ut «faste» SIM-kort

Flere kommuner måler nå kontinuerlig mobiltrafikken for å finne ut om folk fortsatt befinner seg på hytta. – Metodene for måling er forskjellig avhengig av leverandør, sier dekningsdirektør i Telenor Bjørn Amundsen.

Hvaler-kommune startet målinger av mobilbruk på øyene rett etter at de omfattende restriksjoner ble innført. Resultatet ble  1.700 «hyttetelefoner» i kommunen. Flere har stilt spørsmål rundt kvaliteten på målingene og om tallet er reelt. Amundsen kjenner ikke til hvilket system Hvaler kommune har valgt, men sier følgende på generelt grunnlag:

– Vi kan bruke våre systemer til å måle mobilitetsdata. Det betyr at SIM-kortet gir oss antallet personer som er på et gitt sted og bevegelsesmønsteret. Denne metoden har vi brukt blant annet både i Gamlebyen i Fredrikstad og i Nord-Norge, for å se økningen i antallet turister og hvor de kommer fra, forklarer Amundsen.

Finnes systemer som kan skille ut «faste» SIM-kort

Som Demokraten fortalte onsdag kommer Hvaler-ordfører Mona Vauger til å fortsette målingene av trafikk og stedsangivelser på mobiltelefoner. – Nå har vi sett målingene over en liten periode og ser at variasjonen stemmer med opplevelsen av folk i butikker, på parkeringsplasser og turstier. Noe avvik vil det alltid være, sa Vauger. Det er opplagt feilkilder i enkelte målinger, men man ser jo det «store bildet» mener dekningsdirektør Amundsen.

– Som sagt finnes det ulike metoder å gjøre slike målinger. Våre systemer kan skille ut det man kan kalle «faste» SIM-kort. Kort som ofte brukes i alarmanlegg, fjernstyring av varmeovner eller til bommen på vei inn til hytta. Jeg hadde for noen år siden en BMW som hadde et slikt fast SIM-kort, det ble også brukt til bilens navigasjon, naturlig nok kunne man ikke fastslå her at det var en person fra Tyskland på besøk. Mitt SIM-kort er registrert i Bærum og jeg bor i Råde – det betyr at mitt daglige reisemønster er det som gir riktig grunnlag. Men igjen, det er bestiller som gir beskjed om hvilke rapporter man ønsker, sier Bjørn Amundsen.

Stabilt nett i Norge

– Torsdag 12. mars var det i en periode vanskelig å komme gjennom på mobilnettet. Er Telenors nett godt nok forberedt på nasjonale kriser?

– Jeg kan ikke se at det har vært dekningsproblemer i deres område, da må det skyldes helt spesielle og meget lokale forhold. Som vi nylig opplyste i en pressemelding har Telenor økt kapasiteten på 300 basestasjoner for å sikre dekning. Jeg er ikke bekymret for kapasitetsproblemer – vi har et stabilt og godt nett i Norge.

VPN-løsninger og brannmurer kan bli flaskehalser

– Flere opplever problemer med å få logget seg på ulike plattformer, om det er skole er arbeid, hva er årsaken?

– Utfordringen ligger først og fremst i VPN-løsninger og brannmurer. Problemene oppstår gjerne når mange brukere forsøker å koble seg på jobb-systemer hjemmefra. Jeg vet det er leverandører av plattformtjenester som oppfordrer sine brukere til å la maskinen være kontinuerlig tilkoblet. Noe som betyr at flaskehalsen blir enda trangere for nye brukere, avslutter dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

###

Telenors operasjonssenter overvåker telefon- og mobiltrafikken døgnet rundt. Foto: Martin Fjellanger.

Kraftig trafikkvekst

Trafikken i Telenors har nett har økt kraftig siden koronasmitten kom til i Norge. Hele 80 prosent av norsk teletrafikk går gjennom Telenors nett og de siste par ukene har Telenor målt en kraftig trafikkvekst.

– Nettet tåler denne ekstra belastningen. Vi er godt rustet for ytterligere vekst, sier administrerende Petter-Børre Furberg direktør i Telenor Norge til NTB.

Mobilsporing viste også at vi reduserte reisingen vår med 60–65 prosent etter regjeringens tiltak.

Mer fra Dagsavisen