Døra til Trara skole åpner seg. Ut kommer det som ser ut som et lite, grønt hav. 26 små forskere i alderen ti til tolv år, ikledd grønne Forskerfabrikken-skjorter, har valgt å bruke den siste ferieuken før skolen begynner til å jobbe med naturfag.
– Vi skal samle oss i ringen, roper en av t-skjortene.
Det grønne kaoset blir til en viss struktur idet kurslederne Kristin Herø og Ellen Rosenstrøm kommer ut. Det er dag tre av Forskerfabrikkens sommerskole, men «elevene» har allerede lært seg hva som må gjøres før uteeksperimentene starter.
Sigurd og Jacob rekker litt skjekamp før eksperimentet begynner. Foto: Ylva Lie Bjerke
De tar på seg hansker, og alle holder i et tau. De begynner å dra i det slik at tauet går samme vei inni sirkelen. Plutselig snur Ellen seg, og tautrekkingen stopper.
– Hva skjedde nå, spør hun.
– Batteriet slutta, roper barna.
Naturfag og lek
Denne uka har de energi og elektrisitet som tema. Strøm og atomer, forteller Kristin. Hun og Ellen er to av mange kursledere som denne sommeren har holdt sommerskole rundt om i landet, i regi av Forskerfabrikken.
– Vi gjør mange eksperimenter, som kanskje kan gjøre naturfag kult. Også utenom skolen. De lærer noe samtidig som de har det gøy. Det er det å tenne en gnist, sier hun.
Kursleder Ellen Rosenstrøm forklarer hvordan strøm ledes gjennom kroppen. Sommerskoleelevene følger nøye med. Foto: Ylva Lie Bjerke
I skolegården har elevene sluppet tauet, og funnet frem hver sin skje. Noen har en gaffel. Ellen tar opp det hun kaller en e-tube. Alle holder i hverandres bestikk, og når sistemann har «koblet» seg på sirkelen, begynner tuben å blinke og summe.
– Hva flyter rundt i sirkelen nå, spør Ellen.
– Elektrisitet, roper de grønne elevene.
Alma, Sigurd og Ellen starter energisirkelen. Foto: Ylva Lie Bjerke
Når eksperimentet er ferdig, er det litt frilek før de skal inn igjen og jobbe videre.
– Det er moro! Vi lager ting og jobber med elektrisitet, sier sommerskoleelev Sofie.
– Eleksi.. eleksitri.. Det er et vanskelig ord å si egentlig, supplerer Henri.
Han og Jens Greger synes at det morsomste de har gjort var da de eksperimenterte med vann.
Kompisene Jens Greger og Henri er storfornøyde med sommerskole. Foto: Ylva Lie Bjerke
– Vi skulle føre vann ned en hyssing. Det er vannmolekyler og sånn. Vi lærer mye, enes de.
Det er mye energi, forteller kursleder Ellen. Både i tematikken og i barnas lek. Gjennom eksperimentene får de visualisert denne energien.
– De lager elektrisitet og lys med seg selv, sammen.
Plutselig høres summingen fra e-tuben igjen. Jens Greger står nå sammen med kameraten Sverre. De har funnet ut at dersom en av dem rører ved skjea på forskjellige steder, lager e-tuben ulike summelyder, som blir til en rytmisk melodi.
Naturfags-DJ'er. Sverre og Jens Greger har ikke funnet artistnavn enda. Foto: Ylva Lie Bjerke
De får spørsmål om de er nye Kygo, og flirer fornøyd til svar.
Forskere og etterforskere
Tvillingene Alexander og Philip er også på plass på sommerskolen. De synes det er gøy å gjøre eksperimenter, og i går lærte de om hvordan man får en elektrisk motor til å snurre rundt. De forteller også om et mysterium som skjedde på mandag. Da var det innbrudd, og noen stjal iskremoppskriften deres.
Alexander og Philip er ikke bare brødre. – Vi er faktisk tvillinger, sier Philip. Foto: Ylva Lie Bjerke
– Vi får en kode hver dag, og til slutt kommer vi vel frem til hvem som har tatt oppskriften, sier Alexander.
– Ja, vi må løse kodene, legger Philip til.
Hittil har de blant annet funnet et glass med blod. Og god etterforskningsteknikk ble brukt.
– Vi sendte det til politiet, bekrefter Alexander.
Kursleder Kristin forteller at sommerskolelevene både har analysert fingeravtrykk og blod, og snakket om DNA. Det er viktig at de løser saken om de skal klare å lage iskrem på fredag.
Kursleder Kristin synes det passer bra å kombinere fag og lek. Her midt i hi-ha-ho-leken. Foto: Ylva Lie Bjerke
Om de klarer å samle inn nok bevis fra åstedet til å finne både skurken og iskremoppskriften, får tiden vise. I mellomtiden kan de fortsette leken, slik Sofie og flere av de andre jentene gjør.
– Vi leker en lek som heter hi-ha-ho. Se, sier hun, og peker med samlede hender på en av de andre.
Jenta gjør det samme, men i en annen retning. Og slik fortsetter de til en av dem ikke klarer å følge mønsteret og er ute av leken. Snart skal de inn og lage eksploderende såpebobler.
Sofie (til høyre) sammen med Tora. Frilek er toppers! Foto: Ylva Lie Bjerke