Kultur

Tro, tvil og håp i Maria Mohns juleplate

Sammen med produsent Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted håper Maria Mohn julealbumet bidrar til en stressfri høytid.

Dagsavisen treffer artisten Maria Mohn, kjent for mange fra Melodi Grand Prix i år, og plateprodusenten Erik Hillestad i Fredrikstad domkirke. I slutten av august ble Mohns første juleplate: «Over deg vil stjernen skinne», spilt inn i kirkerommet.

– Fra jeg var liten har Erik Hillestads produksjoner fascinert meg. Jeg husker hvordan pappa og jeg satt på stuegulvet og digget tonene fra Iver Kleive og Knut Reisersruds innspillinger, produsert av Erik. Drømmen om selv å få en slik produksjon virket fjern. Nå har det skjedd, dette er stort for meg, smiler Maria Mohn.

Fredfull og up-tempo

Erik Hillestad har spilt inn to juleplater med Carola Häggkvist i Davids by, Fødselskirken i Betlehem. Valget falt på Fredrikstad domkirke for innspilling av Maria Mohns juleplate. Skrur vi tiden to år tilbake, trengte ikke produsenten og tekstforfatteren lang tid på å bestemme seg for å si ja til produksjon av Mohns juleplate.

– Jeg fikk en lydfil. Hørte nøye. Deretter var jeg ikke i tvil. Umiddelbart hørte jeg en sanger som har kontroll, og vet hva hun gjør. En vidunderlig klarhet og uttrykksfull stemme. Hun minner meg om stemmen til den fantastiske amerikanske sangeren Karen Carpenter. Maria har sitt eget særpreg i stemmen, samtidig som den kan være fager og myk. Helt vidunderlig. Det er ikke alle sangere jeg har hatt innspillinger med som er så trygge, synger rent og har kontroll på teksten, som Maria.

Da jeg leste teksten, gråt jeg. En riktig og viktig tekst!

—  Artist Maria Mohn

Maria Mohn fra Fredrikstad har alltid vært Carola-fan. Nå følger hun etter sitt store forbilde med egen juleplate.

– Jula er viktig for meg. Jeg har gode minner fra min barndoms jul. Samtidig vet jeg at det ikke gjelder alle, jula kan også være vanskelig. Selv om jeg er vokst opp med Christer Sjögrens «Jul jul strålande jul» på platespilleren, noe som ga prima julestemning, håper jeg min utgivelse kan bidra til å gi oss ro og fred – i en stresset juletid.

Hun nikker nærmest samtykkende til produsent Erik Hillestad.

– Det har blitt en fredfylt juleplate. Hvor Erik har bidratt med tre av fire nyskrevne juletekster, i tillegg til kjente og kjære julesalmer.

Raskt supplerer Erik Hillestad:

– Tradisjonssalmen «Mitt hjerte alltid vanker» har jeg spilt inn minst 20–30 ganger med ulike artister. Marias tolkning er radikalt annerledes. Faktisk platas up-tempo låt. Uvanlig, men måten dette er gjort på har blitt veldig fint.

– Jeg håper plata skal gi rom til å gi oss fred i jula, selv om det også er låter som «river» litt, forteller artisten Maria Mohn. –  Ja, den er ikke bare nusselig, smiler produsent Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted.

Jesu mor – tro og tvil

Maria Mohn ønsker å lage flere låter som hennes barn kan hente fram når følelser de står i skal beskrives. Kirkerommet er viktig for henne.

– Jeg er personlig kristen. Med det følger tro og tvil. Livet er ikke alltid lett, men jeg har bestandig vendt tilbake til min tro. For håp og trøst. Spesielt derfor har det vært fint å lage en juleplate. Det er kan hende litt for stort å si, men budskapet om min navnesøster som bar fram han som skulle frelse verden, kan jeg trekke veksler på til meg selv. Jeg har selv båret fram et barn som skal redde et annet liv. Det tredje barnet vårt. Det gikk bra, han reddet livet til storebroren sin. Så litt kan jeg føle på hvordan Maria hadde det, derfor tror jeg historien om «Guds føderske» har blitt så sterk for meg.

Erik Hillestads første plateutgivelse var en samling av farens salmer.

Må man bekjenne seg til den kristne tro for å få produsert en plate av prestesønnen Erik Hillestad?

– Hva er egentlig tro? For meg er ikke tro en intellektuell overbevisning, men en handlingsrettet ting. Det kan bo vel så mye tro hos dem som går inn i kirkerommet, enten for en kunstopplevelse eller for å gå til gudstjeneste, som i intellektuelle overveielser og standpunkt, svarer Hillestad og legger til:

– Mange av artistene jeg har spilt inn med har ikke kunnet påberope seg å være kristne, men de ønsker å være i kirken. Ser på kirken som et viktig rom. Det er nok tro for meg! Jeg har også vært produsent for artister som er erklærte ateister, men synger salmer fordi det betyr noe for dem. Det viktigste er at innspillingen blir bra, og uttrykket treffer andre menneskers følelser. Som Ole Paus har skrevet: «Det hender iblant at noen spør om jeg er frelst. Men sånt noe diskuterer jeg ikke med hvem som helst». Klokt sagt.

Jul i en urolig verden

«Våger du tro at jul blir det samme når angrep kan ramme blindt nå i natt?» synger Maria Mohn på tittelsporet til julealbumet. Teksten til denne julesangen er skrevet av Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted.

– Det er en vanskelig tid å feire jul, i en urolig verden. Vi har hatt fredfulle julefeiring i mange tiår, men plutselig er vi mer utrygge for fremtiden. Dette handler denne sangen om. Hvordan vi klynger oss til håpet om at jula fortsatt skal bli den samme som tidligere, forklarer Hillestad.

– Da jeg leste teksten, gråt jeg. En riktig og viktig tekst, sier Maria Mohn.

Hva er det som gjør at en julelåt slår an?

– Tja, hadde vi visst det, ler Maria Mohn og ser på musikkprodusent Erik Hillestad.

– Det finnes ingen oppskrift, plutselig skjer det. Men det som er viktig er at den slår an for oss som spiller inn låta. At vi får en opplevelse, og kjenner låten inne i oss. Da er det et håp om at den også treffer andre. Begynne å kalkulere akkorder og overganger for å lage tidenes julelåt, det blir bare knotete og uekte, sier han.

Maria Mohn har spilt inn julealbumet i Fredrikstad domkirke, snart starter juleturnéen i Råde kirke som avsluttes i Kulturkirken Jakob.

Autentisk kirkeklang

Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted har gjort kirkeinnspillinger i over 50 år, og skapt sin egen profil med å spille inn på autentiske steder. Kirkerommet gir noe ekstra, men også begrensninger som krever kreativitet, forklarer han og viser hvor musikere og sangere ble plassert i domkirken under Mohns innspilling. Om hvordan størrelsen på ulike kirker påvirker lydbildet.

– Avstanden mellom veggene betyr mye. Man skulle kan hende tro det er motsatt, men jo større rommet er – enklere er det å få perfekt lyd, uten refleksjoner. I tillegg handler det selvfølgelig om hvilke mikrofoner man bruker, og plasseringen av disse, sier Hillestad, som også ser at kirken gir en ekstra dimensjon for alle medvirkende:

– Synge, musisere og produsere i et rom som er «ladet», hvor kunst og arkitektur snakker til deg fra en verden som er større enn deg selv, skaper en form for ydmykhet i uttrykket. En identitet til lydbildet.

Hører vi forskjell på en innspilling gjort i en kirke kontra et studio?

– Ja, det kan man. På denne innspillingen har jeg også tilført digital klang, hvis ikke ville lytteren oppfattet lyden som ganske tørr. Men du hører garantert særpreget som kirkerommet gir. Den autentiske klangen er til stede. Absolutt, svarer musikkprodusent Erik Hillestad.

Søndag 11. desember starter Maria Mohn i Råde kirke på juleturné til et knippe kirker i Østfold. Turneen avsluttes 20. desember med konsert i Kulturkirken Jakob i Oslo.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen







Mer fra Dagsavisen