Anmeldelse «Skuddsikker vest»: Teater treffer blink med Yahya Hassans dikt

Basert på Yahya Hassans dikt

Regi: Even Torgan

Med: Mohammed Aden Ali, Simo Elh Babi, Nils Bendik Henningsen Kvissel

Brageteatret

Premiere på Litteraturhuset i Fredrikstad 3. mars.

«Fem barn på rekke og en far med en kølle / Massegrining og en pøl av piss»

Slik kommer den danske dikteren Yahya Hassan til syne i teateroppsetningen «Skuddsikker vest». Skuespiller Simo Elh Babis gjengivelse av de eksakt samme linjene fra diktet «barndom» som åpner samlingen som over natta gjorde Yahya Hassan til en rabiat poetisk superstjerne, også i Norge. Elh Babis stemme er like monoton som Hassans egen var, men under bobler raseriet over beskrivelsene av en tyrannisk far.

Hassan skrev ut av et sinne født av og i utenforskap, og med capslocken på rettet han et nådeløst søkelys på et samfunn utenfor samfunnet, knuste komfortsonen og tok et oppgjør med sin egen foreldregenerasjon, integreringspolitikken, rettsstaten og ikke minst seg selv og andre unge som faller mellom to stoler, to språk eller to sett familier.

Brageteatrets lille ensemble griper begjærlig rundt den kruttsterke poesien til dikteren som vokste opp i en palestinsk flyktningfamilie i de belastede miljøene rundt Trillegården i Aarhus vest. Under ett år etter at han døde, bare 24 år gammel, blir det brutale livet hans og de såre verbale maskingeværsalvene til en kort, men gripende teaterforestilling som henvender seg direkte til dem han skrev om og for.

Mohammed Aden Ali, Simo Elh Babi og Nils Bendik Henningsen Kvissel spiller alle rollen som Yahya Hassan i Brageteatrets oppsetting.

Tre skuespillere framfører nærmere tjue av diktene hans, hentet fra de to samlingene han rakk å utgi. Utvalget er en god balanse av de såre og humoristiske oppvekstdiktene rundt vold, utenforskap og kriminalitet han utga som 18-åring i debuten «Dikt» (2013), og de vonde, hudløse og bitre tekstene som overraskende kom i samlingen «Dikt 2» (2019). De siste ble skrevet etter et halvannet år lang fengselsdom og under opphold på psykiatrisk institusjon, og utkom på norsk akkurat idet nyheten kom om at han var funnet død.

Skuespillerne Mohammed Aden Ali, Simo Elh Babi og Nils Bendik Henningsen Kvissel har forskjellige tilnærminger til diktene etter hvert som de ikler seg ulike roller under forestillingen. I den forestillingen Dagsavisen får se, en lukket skoleforestilling på Kloden teater i Oslo, kommer først Mohammed Aden Ali (blant annet NRK-serien «17») ut og småprater med publikum, lurer på hvem de er, hva de gjør på fritiden og om de kjenner til Yahya Hassan. Svaret er unisont ja.

Så hogger de tre skuespillerne løs på dikt etter dikt, lar temperamentet styre intensiteten og gir innimellom fysisk utløp for nyansene som oppstår i dikt som griper om et vanskelig og hardt liv. Vold, narko, pågripelser, politivold, våpen, angst, paranoia og psykiatrisk raseri, alt det som etter hvert tok større og større plass i Hassans liv. Slik viker ikke stykket unna de vanskeligste sidene ved Hassan heller, de som omhandler mishandling og forfølgelse av andre. Men som hos Hassan selv blir den bitende humoren avvæpnende uten at den unnskylder av den grunn.

Mohammed Aden Ali i «Skuddsikker vest» i regi av Brageteatret. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard

En videovegg bak på scenen bryter opp innimellom, men Brageteatrets regissør Even Torgan, som også er teatersjef på Antiteatret, har åpenbart innsett at Hassans rammende og billedsterke poesi i utgangspunktet inneholder nok dramatikk i seg selv. Men han nagler også publikum til stolene i de korte og eksplosive tilløpene der de tre skuespillerne veksler lekent rundt tekstene for så gyve fysisk løs på hverandre i rollene som politi, gjengmedlemmer eller Hassan selv. En kort passasje om artikulasjon og skuespilleransiennitet mellom Nils Bendik Henningsen Kvissel og Elh Babi (blant annet fra «Skam»), blir en smart refleksjon rundt språk, klasse og tilhørighet, sentrale temaer også hos Hassan og hans blikk på integrering og tilhørighet.

Med «Skuddsikker vest» treffer Brageteatret blink i sin formidling av sterke samtidstekster til ungdom. Men Hassans dikt er på ingen måte forbeholdt en spesifikk målgruppe. Gjennom en enkel, men sterk presentasjon av et kort, men begivenhetsrikt liv bidrar teatret til å dikte videre på historien om en unik stemme fra samfunnets skyggesider, han som kom «Ut av blokka med skuddsikker vest i sommervarmen» og satte ord på en tilværelse som er like aktuell enten man er fra Aarhus eller Oslo, Drammen eller Fredrikstad.

Spilles for ungdomskoler i DKS-Buskerud/Viken våren 2021, og på Vega Scene i Oslo. Med forbehold om endringer på grunn av smittesituasjonen.