Kultur

Kunst med stor spennvidde

Lørdag åpner fire separatutstillinger på Østfold Kunstsenter i Fergestedsveien. Det er kunstnerne Mikkel McAlinden, Atle Selnes Nilsen, Mikkel Wettre og Bente Vold Klausen som stiller ut.

Bente Vold Klausen bor og arbeider i Fredrikstad. Hun har en salgsutstilling i Kafé Nyt der hun stiller ut en rekke tekstil collager. I tittelen ”Manipulasjon – eller hvem styrer Pinnochio!”, kan man ane politiske undertoner.

Bente Vold Klausens tekstile collager starter ofte med hvitt stoff som farges med reaktive farger.

- Jeg bruker ofte mange farger på samme stykke stoff for å få spennende overganger. Stoffer blir så sydd sammen eller lagt lag på lag og deretter malt og trykket på med tekstilmaling.

Denne fikseres med varme, forklarer Bente Vold Klausen. Hun kan også i noen tilfelle overføre foto til stoff og bruke elementer av dette i collagen.

Når collagen er ferdig, legges den på et tynt vattlag med et bakstykke og de tre lagene blir holdt sammen ved at det sys forskjellige mønstre og ornamentikk/symboler/tekst over hele flaten, tett i tett.

Respirasjonsbelger

Atle Selnes Nilsen fra Stokke i Vestfold viser utstillingen ”Reservoar”. En installasjon bestående av et sett med respirasjonsbelger som interagerer med hverandre.

- Jeg bygger kinetiske installasjoner, konstruksjoner som forteller om en foregang av handlinger. Et utviklingsløp som forgår her og nå, i omdannelsen av for eksempel til lyd.

Ordet kinetisk får i denne sammenheng en nostalgisk klang, og minner om minnebrikken, om tiden før vi flyttet all bevegelse inn i datamaskinenes virtuelle rom, sier Nielsen

Inspirert av Barsebäck

Mikkel McAllinden fra Oslo er en av våre mest markante fotokunstnere. Med en inngående innsikt i fotografiets optiske forhold skaper han gjennom ulike virkemidler en ny og annerledes realisme. Resultatet gir ofte en underlig og litt foruroligende opplevelse.

Atomkraftverket Barsebäck er motivet i de nye arbeidene som vises på Østfold Kunstsenter.

- Barsebäck er valgt fordi det var en sentral del av debatten omkring atomkraft på 80 og 90 tallet. Etter Tsjernobyl ble denne debatten polarisert. Barsebäck ble bygget før den digitale tidsalderen.

Derfor er det store områder fylt med mengder av sensorer og kontrollpaneler som gjør at det institusjonelle kombineres med en nesten nostalgisk følelse av optimisme, måneferd og en slags James Bond estetikk, forklarer McAllinden.

Sammen med hans fotografier vises et relieff laget som en utsmykking til Barsebäck av Ivo Kosek i 1969. Arbeidet er utlånt til denne utstillingen. Relieffet er i rustfritt stål med lys bak og veier over et tonn.

Naturopplevelser som utgangspunkt

Mikkel Wettre er interessert i dynamikken mellom naturlige og konstruerte systemer. Han bruker naturopplevelser som et utgangspunkt for formale og poetiske undersøkelser av skulptur, tegning og datagrafikk.

- Utstillingen viser skulpturer som på ulike vi tar utgangspunkt i romlige og strukturerende prinsipper. Sammenstillingen av gjenstander skaper et møte mellom en slags romlig grammatikk og en personlig mytologi, sier Wettre.

Wettre har brukt egne og gallerirommets omgivelser som referanser.

Utstillingen blir stående fram til 17. desember.

Mer fra Dagsavisen