-En flott og veldig omfattende bok. Jeg synes det er verdifullt at et forlag har påtatt seg jobben med å plassere "Oscarsborg" inn i den norske skipsfartshistorien, synes lokalhistoriker Ulf Hjardar som er en blant flere bidragsytere til norsk-amerikanerens betydelige publikasjon.
Kjent innslag i Fredrikstad
Det var senhøstes 1874 Staten kontraherte fartøyet som skulle taue lektere fylt av sten ut til den kommende undersjøiske muren i Drøbak-sundet. Men da den såkalte stenjetten som skulle forsvare indre Oslofjord stod ferdig allerede få år senere ble den Aker Mek.-bygde slepebåten overflødig.
Da var det at Fredrikstads mektige trelastgrosserer Julius N. Jacobsen i året 1880 fattet interessse: Plankebaronen trengte en robust taubåt til å trekke seilskutene som skulle hente sitt tømmer ved landets største treindustri Gressvik Brug inn og ut av det trange elveløpet. Dermed havnet jernbåten som ble bygget av engelsk stål i Victoria-tiden i Plankebyen.
Kommandobåt i slepebåtaksjonen
Engvigs rikt illustrerte bibel-tykke bok tar for seg alle de viktigste hendelsene i "Oscarsborgs" eventyrlige og uvanlig lange livsreise. Slepebåtaksjonen fra Fredrikstad til Sverige i februar 1945 er bokstavelig talt et selvskrevent innslag i boka.
Tross alt var "Oscarsborg" Milorg-aksjonens kommando-båt da Nedre Glomma skulle tømmes for taubåter foran nesa på den tyske okkupasjonsmakta.
"Oscarsborg" har i dag sin base i Trondheimsfjorden hvor den har hatt flere forskjellige eiere de senere åra.