Nyheter

Kommunen har brukt millionbeløp på ukulturen i kulturetaten

800.000 kroner til PwC, 250.000 i advokatsalærer, 150.000 i oppreisning til en oppsagt medarbeider og flere hundre tusen tapt på grunn av sykemeldinger og nedsatt produksjon. Dette er hva arbeidsmiljøkonflikten i kommunens fritidsklubbavdeling har kostet.

Av: Arne Børresen

Uvennskap og intriger på arbeidsplassen driver store kostnader for kommunen. Mens den store varslersaken fra 2014 til 2018 – som kulminerte med erkjennelsen om at mobbing og trakassering var en del av hverdagen i teknisk etat – fikk en prislapp på drøyt fire millioner, har kulturetatkonflikten så langt kostet kommunen 1,2 millioner.

Les også: Varsler om bot til kommunen: – Ingen straffes egentlig (Demokraten+)

– Ikke en sluttsum

637.000 kroner pluss moms (snaut 800.000 totalt) har revisjonsselskapet PwC fakturert for å få gjennomført den omtalte faktaundersøkelsen (+) i den kommunale fritidsklubbavdelingen. Her mistet som tidligere omtalt Monica Bjørnvig jobben, fordi arbeidsgiveren mente hun hadde opptrådt illojalt.

Bjørnvig oppsøkte advokat Arild Karlsen som i sin tur stevnet kommunen. 29. oktober i fjor fastslo Fredrikstad tingrett at oppsigelsen av Bjørnvig var usaklig (+) og at hun måtte få sin jobb tilbake. Rettssaken kostet kommunen 250.000 kroner – og oppreisningen til Bjørnvig 150.000 kroner.

Men utgiftene stopper ikke der. En av varslerne i kulturetaten sier dette i forbindelse med kostnadsbildet:

– 1,2 millioner er absolutt ikke en sluttsum. Man må også ta med alle sykemeldinger, ikke minst de kortvarige fraværene, som det var mye av i store deler av 2018 og langt inn i 2019. Når arbeidsmiljøet er i kok – slik det var den gangen, og heldigvis ikke er i dag – ble arbeidsinnsatsen også satt ned på et lavgir. Vi produserte ikke tjenestene slik vi skulle, sier medarbeideren til Demokraten.

Les også: Varsleren Monica Bjørnvig snart tilbake på jobb

Bjørnar Laabak (Frp).

Frps Bjørnar Laabak mener kommunens utgifter i forbindelse med varslersaken i kulturetaten er flaut overfor innbyggerne. Foto: Martin Næss Kristiansen

– Går ikke an!

I tillegg til de faktiske kostnadene, vil det også påløpe utgifter til advokatene som fortsatt jobber for arbeidsgiverrepresentanten og to ansatte, som etter hva Demokraten kjenner til nå vurderer søksmål mot kommunen.

Bjørnar Laabak, Frps gruppeleder, var ikke kjent med tallene inntil avisa opplyste ham om disse onsdag formiddag.

– Dette går ikke an! Man lar konfliktene få gå sin gang inntil man ender opp med rådyre granskingsprosjekter. Dette er flaut overfor skattebetalerne som må ta alle disse utgiftene. Og det er framfor alt ille for de ansatte som opplever at tida bare går og går uten at det tas grep, sier Laabak.

Henning Aall (MDG), som har presisert at det er viktig med en ekstern bidragsyter i varslingssaker for å sikre varslernes sikkerhet, støtter Laabaks syn, men legger til:

– Jeg tror de to advokatene som har vært inne i bildet (Arild Karlsen og Arve Due Lund journ.anm.) peker på det som er sakens kjerne, når de hver for seg sier at kommunen ikke griper inn i arbeidsmiljøproblemene når de har oppstått. Det er dette som driver kostnadene. De lar det heller skure og gå. Noe sånt kunne absolutt aldri ha skjedd i en privat virksomhet, mener MDG-politikeren.

Henning Aall MDG

– Noe sånt kunne absolutt aldri ha skjedd i en privat virksomhet, mener Henning Aall (MDG). Foto: Emmeline Løken

Mer fra Dagsavisen