Nyheter

– Ja til Frp betyr nei til bompenger

– Misnøyen med bompengeringen vil føre til at hjemmesitterne kommer til å løpe til urnene ved valget i september, tror ordførerkandidat og Frp-gruppeleder Bjørnar Laabak. Mangeårig valgkommentator i NRK, Kjell Bjørndal er ikke enig.

Hele 11.000 mennesker over 18 år lot være å bruke stemmeretten ved kommunevalget i Fredrikstad i 2015. Frp-toppen Laabak mener andelen sofavelgere vil gå radikalt ned ved det neste kommunevalget om knappe to måneder som følge av bompengemotstanden:

Rent flertall – ingen bom

– Jeg er ganske sikker på at folk flest ikke ønsker seg en ekstraregning på 20.-30.000 kroner hvert eneste år i veldig mange år framover. For vanlige familier vil bompengeutgiftene bety enormt mye for økonomien, ikke minst for dem som har flere enn én bil. Nå har vi sett at bompenge-innføringen er droppet både i Arendal og i Drammen. Der sa politikerne at «nok er nok». Dette får vi til i Fredrikstad også dersom velgerne sikrer oss et flertall. Får vi støtte fra de fleste hjemmesitterne er saken i boks, forsikrer Laabak som viser til velgeroppslutningen i Fredrikstad i 2015 som var på rekordlave 54 prosent.

DEBATT: «Politikere og byråkrater har ikke fulgt med i timen når det gjelder bompenger»

Stopper Bypakke fase II

Bjørnar Laabak hevder Fredrikstad har et like godt utgangspunkt for å droppe bompengene som alle andre kommuner som har snudd:

– I Fredrikstad har vi kun to realiserte prosjekter som må betales ned; Kråkerøyforbindelsen og Ørebekk-Simo. Her vil vi lage en ny nedbetalingsplan som kommunen og Staten må ta seg av. Alle andre veiprosjekter innenfor Bypakke fase II er kun på et planleggingsstadium. Derfor sier vi som i Bystyret i fjor; vi utsetter Bypakke fase II i påvente av statlig finansiering. Brua fra Omberg til Torp sier vi imidlertid ja til, men der må bilistene få velge om de vil krysse brua og betale bompenger, eller kjøre gratis over Fredrikstad-brua eller Sannesundbrua, poengterer Laabak.

– Så Frp er en garantist for at bompengeringen skrinlegges før den gjøres operativ?

– Får vi et flertall i Bystyret – så er svaret ja. Bompengene er vedtatt av Bystyret – og kan stoppes av Bystyret, understreker Bjørnar Laabak og legger til:

– Men også vi i Frp ønsker å gjøre noe med trafikksituasjonen i Fredrikstad – distriktet. Vi vil imidlertid ha enklere og mer nøkterne prosjekter for å få til bedre trafikkflyt. Som f.eks. ekstra kjørefelt for buss der det er påkrevet, avlastningsfelt i veikryss osv. Å bygge landets bredeste bru som er på størrelse med en bulevard i New York – slik det er gjort på Seut – er en gigantomani – greie fra Statens vegvesen som ikke passer oss, resonnerer Laabak.

– Hvorfor er bompengeringen en sak som får hjemmesitterne opp av stolen?

– Først og fremst fordi dette er en sak som har en veldig stor betydning for folks økonomi. Men også fordi misnøyen mot bompenger er så stor at det trengs en motreaksjon. Nok er nok, som blant annet Arendal og Drammen har sagt, mener Bjørnar Laabak.

– Ingen troverdighet

Kjell Bjørndal, tidligere Venstre-politiker og valgkommentator i NRK Østfold gjennom 22 år, tviler sterkt på at bompenge-saken vil gi Frp i Fredrikstad kraftig vind i seila:

– Hva gjelder bompenger er det nok slik at Frp har mistet troverdigheten for mange år siden. Det må vi nok være enige om, jevnfør alle de nye bompengestrekningene som dukker opp rundt i landet i ett sett. Hadde Fredrikstad derimot hatt et eget bompengeparti slik man har f.eks. i Bergen ville nok velgerne mobilisert i langt større grad. Det ser vi fra byene som har etablert slike partier. De er jo faktisk blitt meget store, forteller Bjørndal.

– Bompenge-saken i Fredrikstad får ingen stor innflytelse på det kommende valget, mener du?

– En viss innflytelse vil denne saken helt sikkert få. Men ikke så stor som Frp ser for seg. Dette fordi som sagt troverdigheten ikke lenger er til stede, argumenterer Bjørndal.

LES OGSÅ: Bompengeopprør i Fellesforbundet

«Toget har gått»

Aps gruppeleder Atle Ottesen – som står i spissen for et parti som har fått nesten 50 prosent av stemmene ved de to siste valgene – mener Laabaks parti har blitt «desperat»:

– Frp, som nå stuper sok en stein på meningsmålingene, er blitt desperate etter å få stemmer. De er også frekkere enn noen gang; Hvem skal dekke kostnadene når den Frp/H-styrte Staten ikke vil? Nei – toget har gått og bompengene kommer slik at vi virkelig kan få gjort noe skikkelig med trafikksituasjonen i Nedre Glomma, hevder Ottesen

Bompengeringen rundt Fredrikstad startes opp samme dag som Ørebekk–Simo-strekningen åpnes rundt 15. november – det vil si to måneder etter kommunevalget.

Mer fra Dagsavisen