Nyheter

Inngår samarbeid for å sikre trygg transport av eldre i Nedre Glomma

Pensjonistforbundets medlemmer i Nedre Glomma får rabatt av Taxisentralen Fredrikstad og Sarpsborg. En vinn-vinn der passasjerene kan føle seg trygge på sikkerheten etter regelendringen om drosjeløyver.

– Når «hvermannsen» kan drive sine egne drosjer fra 1. november 2020, er det absolutt ikke sikkert de har biler som er utstyrt med GPS-er og har tilslutning til en taxisentral. Dette kan i verste fall gå på helsa løs, ikke minst for de eldre, påpeker daglig leder i Taxisentralen Fredrikstad og Sarpsborg Stian Enghaug.

Les også: Lillian oppfylte forfatterdrømmen 75 år gammel (+)

Liberaliserte næringa

Han har på vegne av sine rundt 120 kolleger takket ja til en forespørsel fra Pensjonistforbundet i Østfold om å inngå en avtale hvor alle forbundets medlemmer heretter får et prisavslag når de skal benytte drosjer.

– Alle ukedager mellom klokken 09.00 og 13.00 tilbys medlemmene en ordning med rabattert fastpris. Minsteprisen for de korteste turene vil være 99 kroner. Når turens lengde gjør at man overstiger dette beløpet, gis det 20 prosent rabatt. Dette gjelder for turer som bestilles gjennom vårt kundesenter, forklarer Enghaug, hvorpå lederen i Pensjonistforbundet i Østfold, Bjørn Eriksen (også kjent som tidligere fylkessekretær i Østfold Ap, journ anm.) legger til:

– Etter at Stortinget fra nettopp 1. november vedtok en kraftig liberalisering i drosjenæringa – som i praksis betyr at nesten enhver som ønsker kan sette i gang å kjøre taxi – må vi som snakker på vegne av pensjonistene vurdere sikkerheten opp mot dette frislippet. Det er som Enghaug sier at alle som nå hiver seg ut i denne næringa neppe har overvåkingsutstyret som dagens seriøse drosjesentraler har, sier Eriksen til Demokraten.

Lovendringen han snakker om innebærer at taket på antallet løyver er fjernet og at det ikke lenger er et krav at bilene må være tilknyttet en taxisentral. Med andre ord, om du oppfyller enkelte krav og har en godkjent bil, kan hvem som helst få kjøre taxi i Norge. 

– Jeg kan naturligvis bare snakke på vegne av vår egen virksomhet, selv om det er allment kjent at sikkerheten utfordres når man ikke har GPS-systemer. Men hos oss vet vi til enhver tid hvor drosja er, hvem som kjører den, hvor den skal, hvor den har vært, hva som skal betales og så videre, og så videre tilføyer taxi-sjefen.

###

–  Vi er opptatt av at pensjonistene skal kjøres trygt og rimelig, sier daglig leder Stian Enghaug i Taxisentralen Fredrikstad og Sarpsborg (t.v.). Her sammen med drosjeeier Fryad Zahir, og Per Edvardsen og Bjørn Eriksen fra Pensjonistforbundet. Foto: Arne Børresen.

Kan spre seg til hele landet

– Dette er et tilbud for de «organiserte pensjonistene» – hvordan kan sentralen gjennom en telefon holde styr på hvem som er medlem og hvem som ikke er det?

– Her må vi satse på tillit. Vi regner med at folk flest snakker sant og ikke utgir seg for å være med i Pensjonistforbundet om man ikke er det. Men dette vil uansett ikke være verdens største problem.

Bjørn Eriksen, som sammen med blant andre lokalleder Per Edvardsen er arkitekt for ordningen, tror initiativet fra Nedre Glomma kan spre seg rundt i hele fylket og for den saks skyld hele landet.

– Med tanke på trygg ferdsel for både friske pensjonister, pleietrengende personer og for den saks skyld hos alle, er det viktig å sette sikkerheten under lupen. Jeg er personlig sterkt kritisk til den nye taxi-hverdagen som nå kommer. Jeg har en sterk følelse av at det er den organiserte, seriøse drosjenæringa som scorer best på nettopp sikkerheten, sier fylkesleder Eriksen til Demokraten.

Følg Demokraten på Facebook og Instagram!

Mer fra Dagsavisen