Nyheter

Inger (74) fikk bot etter varelessing til bruktbutikken sin

– Parkeringsvakta kretset rundt i kvartalet og bare ventet på å få tatt meg, hevder Inger Hagberg.

Av Arne Børresen

– Det klarte han da også dessverre til slutt.

Det sier en fortvilt Inger Hagberg, eier av Østfold Bruktforretning i Arne Stangebyes gate, etter å ha fått en parkeringsbot fra Fredrikstad kommune på 900 kroner i forbindelse med varelessing til butikken.

LES OGSÅ: 220 fikk p-bot på håndballfest (Demokraten+)

– Helt uvirkelig

74-åringen mener som flere andre butikkdrivere i sentrum at kommunens parkeringspolitikk har blitt "helt hinsides" de senere årene. Sist torsdag fikk hun selv erfare den angivelige nidkjærheten:

– Både sønnen min Vidar og jeg så parkeringsvakta følge med som en smed mens vi bar esker fra bilen og inn i forretningen. Flere ganger kom han forbi mens vi løftet og slet. Så slo han til i det vi skulle slukke lysene inne i butikken. Et lite minutt borte fra bilen og så var det gjort. Helt uvirkelig, sier en oppgitt Hagberg.

Sønnen Vidar Hagberg forteller hvordan han opplevde situasjonen:

– For det første hadde han ikke noen gul lapp å gi fordi rullen var tom. Han sa derfor at han hadde tatt nummeret på bilen og at vi skulle få tilsendt brev i stedet. Så opplyste han om at vi heller skulle parkere i Apenesfjellet. Men både mora mi og jeg sliter med ryggproblemer og kan derfor ikke bære esker over flere hundre meter, sier han.

LES OGSÅ: Ingen bøter på Foten vinterstid (Demokraten+)

– Arrogant brev

Sønnen fortsetter:

– Et par dager senere fikk vi et brev fra kommunen med krav om å innbetale 900 kroner. I brevet heter det, sier Vidar og siterer:

"Da du ikke har mottatt originalileggelse sender vi deg derfor et nytt varsel uten forhøyet gebyr. Saksnummer og gebyrnummer må oppgis".

– Det høres ut som om vi er heldige som slipper å betale et ekstragebyr fordi vi ikke har mottatt den gule lappen som parkeringsvakta ikke hadde for hånden. Noe saksnummer og gebyrnummer har vi heller ikke fått. Dette kaller jeg rimelig arrogant!

– Hva vil dere gjøre videre med saken?

– Ja, si det. Vi må jo gjøre det vi kan for å slippe å betale denne regninga. For å si det rett ut så drives denne forretningen fra hånd til munn. Tenk bare på hvor mange CD-er til fem kroner stykket jeg må selge for å få inn disse pengene! Vi snakker om flere dagers omsetning på dårlige dager, som det dessverre er mange av. Nei, for å si det sånn: Jeg har lenge tenkt på å legge ned sjappa fordi det er vanskelig å få hjulene til å gå rundt. Etter det vi opplevde med denne parkeringsvakta er vi et langt skritt nærmere å avvikle, sier Inger Hagberg og legger til:

– Jeg vil ikke skjære alle p-vaktene over én kam. Mange av dem er faktisk veldig hyggelige mennesker å snakke med.

LES OGSÅ: Slik er hverdagen i byens minst populære yrke

– Ikke så god i norsk

Språkbarrierer og misforståelser kan ha vært årsaken til at Inger og Vidar Hagberg endte opp med 900 kroner å betale til den kommunale parkeringsetaten, mener parkeringssjef Frode Samuelsen.

– Detaljer i saken, om hvem som sa «hva og hvor», er jeg ikke kjent med. Men det må nevnes at denne trafikkbetjenten ikke er så god i norsk. Det er relativt kort tid siden han kom til Norge, så språkbarrierer kan ha bidratt til å eskalere situasjonen. Men han har svært høy kompetanse på parkeringsforskriften og håndheving av denne, hevder Samuelsen.

– Hva med selve parkeringen – Hagberg drev jo med varelessing?

– Det er selvsagt tillatt å laste og losse i Arne Stangebyes gate før «all stans forbudt»-skiltet, som står litt lengre opp i gata. Definisjonen på lasting og lossing er at det skal være bevegelse rundt kjøretøyet i løpet av fem minutter. Så sier lovverket. Lasting og lossing kan således pågå hvor lenge som helst, opplyser Samuelsen til Demokraten.

LES OGSÅ: P-sjefen røper: Har fått én parkeringsbot i Fredrikstad

Etter episoden har trafikklederen for parkering vært i kontakt med Inger Hagberg.

– Saken er så vidt jeg er orientert om løst til fordel for driver, sier parkeringssjefen og avslutter:

– På generelt grunnlag kan jeg si at det er daglige utfordringer i sentrumssonen når det gjelder lasting og lossing. Parkeringsavdelingen bruker relativt mye tid på oppfølging rundt dette, for å sikre gode og trygge trafikale forhold for både fotgjengere og bilister. Vi forsøker hele tiden å finne gode løsninger for handelsnæringen og ikke minst distributørene.

– Når det gjelder skilt, busker og trær, så melder vi behov for klipping og trimming og vask og utskifting til henholdsvis veiavdelingen og parkavdelingen. Her er jeg avhengig av hjelp fra andre, sier Samuelsen.

Mer fra Dagsavisen