Nyheter

Industrieventyr i naturskjønne omgivelser

Tonnevis av brukte batterier finner veien til Batteriretur AS på Øras industriområde. Av dem får man grønne arbeidsplasser, ord som «jomfruråvarer» og «sirkulærøkonomi», og en gjenvinningsprosent på nesten hundre.

– To sekunder, så åpner jeg!

Den store jernporten glir sakte opp. Blått hav, grønne enger og fuglekvitter byttes ut med asfalt, gule vester og piping fra ryggende trucker i det man entrer området.

Men også her inne er det grønt. Bare på en litt annen måte.

I 2018 flyttet den ideelle bedriften Batteriretur AS inn på Øras industriområde, men geskjeften har vært den samme siden 1993: motta, sortere og gjenvinne batterier.

Etter en lokal debatt om bruk av arealer ute på Øra, som ligger tett opp til et naturreservat, har de endelig fått grønt lys til å utvide bedriften til nabotomta. Her skal blant annet batterier fra el-biler og marin sektor gjenvinnes.

– Vi må gjøre dette i Norge. Vi må selv ta ansvar, og dette genererer også grønne arbeidsplasser. Dersom noen synes dette virker rart, får de ta en telefon til meg, oppfordrer Fredrik Andresen.

Han er daglig leder i bedriften, som er den første i Norge av sitt slag hva gjelder gjenvinning av el-bilbatterier. Han sitter foran et stort vindu med utsikt over Gansrødbukta. Her står også en fuglekikkert.

På andre siden av bordet sitter den nyvalgte styrelederen Knut Olav Seland. Det er han Andresen rapporterer til nå, bedyres det.

Daglig leder Fredrik Andresen på kontoret i Batteriretur

Daglig leder, Fredrik Andresen. Foto: Ylva Irene Lie Bjerke

– Vi jobber med farlig avfall, men under streng konsesjon fra fylkesmannen. Slik har det vært de siste 26 årene. Vi har aldri hatt utslipp. Derfor fikk vi etablere oss. Vi har en bra «track record», sier Andresen.

Les også: Støre gjestet Øra for å lære

Drar nytte av hverandre

Selskapene Hydro og Northvolt har gått sammen til Hydro Volt for å investere i batterianlegget, og Batteriretur vil ha den daglige driften av den nye fabrikken.

Det snakkes om Joint Venture, eller bedriftsklynger om du vil, og sirkulærøkonomi rundt bordet.

Bedriftsklyngene drar nytte av hverandre og danner det Andresen kaller verdikjeder.

– Avfallet som produseres her, hentes av Humlekjær & Ødegaard, og gjenvinnes der. Der har vi en verdikjede. Stålkassene vi har brukt til oppbevaring blir levert til Stene Stål AS, hvor de blir klippet opp og smeltet om, og brukes på nytt. Der har vi også en. Fredrikstad er Norges hovedstad for sirkulær økonomi. Før var gjenvinning liksom ensbetydende med søppel. Nå anses dette søppelet som råvarer, sier han ivrig, før han fortsetter:

– Vi er nødt til å bruke råvarene våre flere ganger. For det første, er det manko på dem. For det andre er det co2-krevende å ta ut jomfruråvarer, men veldig lite krevende å gjenvinne det vi allerede har. Vi kan for eksempel gjenvinne 99 prosent av materialet i blybatterier. Og bly kan man gjenvinne i det uendelige. Det er det vi har gjort siden 1993.

Og sirkulærøkonomi? Egentlig så enkelt som å ta vare på tingene våre, ifølge den daglige lederen.

– Vi tror på mer enn å rasere kloden. Vi er nødt til å gjøre dette. Og sirkulærøkonomi handler i bunn og grunn om å ta vare på ting. Når sønnene mine arver hockeyutstyr, er det sirkulærøkonomi. Når store, tunge Hydro investerer her, er det sirkulærøkonomi. Når du leverer batterier til Frevar, så er det sirkulærøkonomi.

###

Tekniker Farshid Harandi opererer maskinen som ved hjelp av kunstig intelligens sorterer batteriene etter innhold. Foto: Martin Næss Kristiansen.

Fikk du med deg denne? Plastopprydding fortsetter i flere måneder 

Bruk og kast blir til bruk og gjenbruk

– Det er mange myter rundt batterier. Disse alkaliske batteriene som finnes i fjernkontrollen din eller lommelykta di...

Andresen stopper opp. Skjermen han skal vise tall på fryser. Han ser på styreleder Seland.

– Det blir budsjettsprekk i 2020. Vi må ha ny skjerm!

De ler, før Andresen finner tråden igjen.

– Jo, det er myter om at disse bare blir kastet. Men det er direktivdrevet at man skal gjenvinne 50 prosent av materialet. Med vårt system klarer vi 75 prosent. Det er det som er min filosofi: Akkurat godt nok, er ikke godt nok. Vi hører også noen si at el-bilbatterier bare brennes opp. Men der kan vi ligge opp i 80 prosent gjenvinning.

###

Batteriene du leverer i retur havner her, i maskinene til Batteriretur AS. Foto: Martin Næss Kristiansen

I følge gjenvinningsorganisasjonen Grønt Punkt blir nordmenn stadig flinkere til å resirkulere, og dermed øker også gjenvinningen.

Men fortsatt kastes det blant annet batterier i restavfall. Hvordan skal vi øke bevisstheten rundt avfallet vårt?

Hvert år deltar landets 4. klassinger i Batterijakten, der de konkurrerer om å samle inn flest mulig batterier. Her er Batteriretur en viktig støttespiller.

– Med oss voksne er det kanskje for seint, men vi må alle endre tankesett. Det er viktig at de unge blir skolert i sirkulærøkonomi, forteller Andresen.

Hittil er det ifølge Andresen samlet inn 100 tonn batterier, som gjenvinnes på Batteriretur. Det er en god informasjonskanal, sier han.

Snart kommer Batteriretur også med en serie animerte informasjonsfilmer, som tar for seg virksomheten og det prinsipielle rundt sirkulærøkonomi.

– Målet er at så lite som mulig handler i restavfall. Når man tar turen til gjenvinningsstasjonen, kaster man isolasjon og spikere i egnede kasser. Det er det vi forbrukere trenger å gjøre. Legge avfall i riktig kasse.

Følg Demokraten på Facebook!

Glad for lokal støtte

Fredrik Andresen får spørsmål om hvor de håper de er om ti år. Han drar litt på det, men satser likevel:

– Da ønsker vi å være en av de store bidragsyterne, og kanskje globalt den beste aktøren for gjenvinning av batterier. At vi posisjonerer arbeidsplasser her i Norge, men at bedriften har en global plassering.

Og ting går fort, sier han. 2017 betegnes som gamledager. Da tok investeringer og avtaler lang tid, men nå opplever han at de får inn digre, internasjonale selskaper på kort tid.

Avslutningsvis ønsker han å berømme fylkesmannen. Også Fredrikstads ordfører Jon Ivar Nygård (Ap) får skryt for at han har tatt ballen.

– Han har funnet gode løsninger. Det er vi takknemlige for. Er det én nabo et naturreservat vil ha, så er det Batteriretur. Vi er solide, og jobber på en god måte.

Gule refleksvester deles ut før bilder ute skal tas og journalister skysses ut av porten.

Bakenfor ligger et grønt punkt. Utenfor porten ligger et annet.

Les også: Ny løsning skal gjøre det trygt å lade mobilen på natta

Mer fra Dagsavisen