Nyheter

Hvaler får sin egen «Atlanterhavsvei»

Neste år kan du sykle og gå fra Kjøkøy til Vesterøy. Drøye tre kilometer bygges nå fra Puttesundbrua til Lerdalsveien.

Utbyggingen er et samarbeidsprosjekt mellom Hafslund Nett, Viken fylkeskommune (herunder nå Statens vegvesen) og Hvaler kommune. Hvaler-rådmann Dag W. Eriksen er glad for at samarbeidsprosjektet sikrer god strømforsyning og tror sykkelveien kan bli en turistattraksjon.

–  Satsingen er av stor betydning for oss på Hvaler, og når det gjelder anleggs- og byggeprosessen blir samarbeidet en vinn-vinn-løsning. Det viktigste er at vi får sikret en god strømforsyning for Hvalersamfunnet i mange år framover. Nettet nærmer seg «fullt», derfor må vi oppgradere kapasiteten. Siden vi nå får en gang- og sykkelvei i tillegg, får både fastboende og gjester en sikker løsning for ferdsel langs Fastlandsveien. Dette blir vår lille «Atlanterhavsvei», en turistattraksjon i seg selv, mener rådmann Eriksen.

Kostnadsramme på 50 - 60 millioner

– Hva blir kostnaden for prosjektet?

– Det er ikke avklart hva totalkostnaden blir, men både Hafslund og Viken fylkeskommune har avsatt midler til gjennomføringen som skal dekke det totale kostnadsbildet. Budsjettet for det hele inkludert føringsvei-prosjektet ligger trolig i størrelsesordenen 50 til 60 millioner fordelt på de tre aktørene Hafslund, Viken og Hvaler.

Ferdes du på Fastlandsveien til og fra Hvaler, vil du se at den nye gang- og sykkelveien ligger lavt i forhold til kjørebanen.

– Når veien er ferdig, skal avviket kun være pluss/minus 30 centimeter opp mot fylkesveien, forteller rådmann Dag W. Eriksen.

– Grunnen til at sykkelveien nå ligger lavere enn nåværende vei er at man først må bygge fundament for kabelføringene. Dette vil for det meste være støpte betongkanaler med innslag av kabel i åpen grøft. Når disse, samt tilhørende veilyskabler og fiberrør, er ferdige – vil gangveien fylles på til omtrent samme høyde som eksisterende vei.

Les også: Skal tilby gratis utlån av sports- og fritidsutstyr på Hvaler

(Saken fortsetter under bildet)

###

Når arbeidene med den nye gang- og sykkelstien på Hvaler er ferdige, skal veibanene være på samme høyde. Foto: Tommy Skauen.

Sikrer ferdsel for småbåter

–  Ved Stokken bygges det en bro. Prosjektet er omfattende?

–  Statens vegvesen bygger ny bro som skal sikre ferdsel for småbåter. Denne er en del av det pågående samarbeidsprosjektet og en viktig forutsetning for både føringsveien og sykkelveien. Hafslund og Statens vegvesen deler på kostnadene for etableringen av broa. Den vil også fungere som føringsvei for kablene til Hafslund Nett, og føringsvei for fiberrør og veilyskabel. En god løsning for alle parter - igjen et vinn-vinn-prosjekt, avslutter Eriksen.

Debatt: «Vanskelig å forstå administrasjonens og posisjonens vurdering av skogsvei på Søndre Sandøy»

Mer fra Dagsavisen