Hurrød skole har en spesialavdeling primært for elever med autismespekterforstyrrelser. Virksomhetsleder Magnus Andresen er overbevist om at besøket fra kunnskapsministeren er viktig.
– Det viktigste i vårt arbeid er å inkludere alle elevene. Vi har som mål at alle skal være med i klassesituasjonen.
– Kan ikke «vente å se»
Regjeringen arbeider med en stortingsmelding om tidlig innsats. Kunnskapsministerens besøk på Hurrød er ikke tilfeldig.
– Det er helt avgjørende å være ute i barnehage og skole, sier Jan Tore Sanner til Demokraten.
– Hurrød skole her i Fredrikstad har en spesialavdeling, men er likevel flinke på integrering. For meg er det viktig med tidlig innsats, vi kan ikke vente med å sette inn ressurser og hjelp til elevene er på ungdomsskolen
– Vedtak utløser ekstra ressurser. Tidligere har disse elevene blitt tilgodesett med assistenter og ufaglærte, hva tenker du om denne problemstillingen?
– Fortsatt er det for mange ufaglærte som tar spesialundervisningen, og for mange elever tas ut av klassen sin. Vi ønsker å flytte kompetansen fra møterom til klasserom, spesialkompetansen må være der barna er. Da oppnår vi også at flere elever kan få undervisning i klasserommet sammen med andre elever.
– Hurrød skole har en forsterket avdeling men er også en ordinær skole, forteller rektor Magnus Andresen.
– Kompetanse er nøkkelen til å lykkes. Integreringsarbeidet gjør vi i klasserommet og på SFO. I skolefritidsordningen kan vi jobbe med språkutvikling og sosiale ferdigheter. Samtidig er vi opptatt av at pendelen ikke må svinge for langt, elev og lærer må ha muligheten til å trekke seg tilbake.
Skole med godt miljø
Kunnskapsminister Jan Tore Sanner fikk også en kikk innom undervisningen i sjetteklasse på Hurrød skole. Geografi stod på timeplanen. Elevene Donika Dibrani og Herman Kverneland var samstemte når de fortalte kunnskapsminister hva som er bra med skolen.
– Her på Hurrød er det et utrolig bra miljø, i tillegg har vi en stor og fin gymsal. Vi har aldri gruet oss for å gå på skolen.