Nyheter

Her blir veien delvis blokkert natt til fredag

Natt til fredag får du se noe helt spesielt på riksvei 22 mellom Rakkestad og Borg Havn i Fredrikstad.

Bilde 1 av 2

– Kolonnen består av seks biler som er 20 meter lange, pluss tre følgebiler og tre politibiler. Total lengde på kolonnen blir cirka 250 meter, forteller markedsansvarlig Laila Vang-Johansen i Fosby Kran AS.

Kolonnen kjører ned RV 22 fra Rudskogen over Vetatoppen og via RV 110, før RV20 og blir fulgt inn mot Borg Havn Iks mellom klokken 2200 - 0700 natt til fredag 15. november.

På de seks bilene ligger industritanker som er inntl 4,3 meter brede og 6,8 meter høye. På grunn av høyden må alle strømkabler som krysser veien, kobles ned når transporten skal forbi.

Forrige gang Fosby kjørte spesialtransport, var det bredden som var spesiell. Denne gangen er det høyden og lengden på kolonnen.

Når Fosby kjører spesialtransport, trenger de plass. Foto: Fosby AS

– Det blir et syn!

– Vi får bistand av Omexom og Relacom, som håndterer strøm- og telenettet, fordi vi må plukke ned ledningene på 46 punkt langs veien. Transporten blir så høy, at vi kommer ikke under der kablene krysser veien, forklarer hun.

De har beregnet å bruke omlag 9 timer på strekningen.

Tankene skal flyttes  fra en industribedrift på Rudskogen i Rakkestad til Borg havn, og kommer etter alt å dømme til å være et spektakulært syn.

– Dette er uvanlig stort, selv for oss. Dette er den tredje spesialtransporten vi har, men vi har aldri hatt en så lang eller høy transport før, sier Vang-Johansen.

I tillegg til politieskorten, får de bistand fra Statens Vegvesen. I tillegg er Omexom og Relacom engasjert for å håndtere strøm- og telenettet.

– Er det satt opp alternative ruter?

– Politiet står og dirigerer omkjøring langs ruten. Det kan være lurt å beregne god tid!, råder hun.

– Kommer folk til å miste strømmen i perioder, som følge av at kablene tas ned?

– Det er både strøm og telenett som blir tatt ned. De berørte er varslet og vi jobber på spreng for at nedetiden skal være så kort som mulig.

Mer fra Dagsavisen