Nyheter

Håper «Bysyklær» gir kjedereaksjon

Et drøyt halvår på etterskudd kunne Bypakke Nedre Glomma endelig lansere sin nye, gratis bysykkel-ordning. Målet er at de knallgrønne tohjulingene skal bidra til både bedre miljø, folkehelse og byutvikling.

– Det er et tiltak som skal gjøre det enklere for folk, og vi vet at en betydelig andel av reisene som foretas i Nedre Glomma-regionen er på under fem kilometer, som er god sykkelavstand. Det er også tenkt som et miljøtiltak i byen, for disse forflytter seg uten støy eller utslipp av noen som helst art. Og så er det selvfølgelig en liten helsegevinst i at man tråkker litt rundt, sier daglig leder Jostein Haug i Bypakke Nedre Glomma til Demokraten.

Onsdag kunne han sammen med Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård omsider klippe snora og erklære «Bysyklær» for åpnet – fire år etter at utredningene av ordningen ble iverksatt. Egentlig skulle syklene stått klare til bruk allerede i våres, men et verdensomspennende virus satte en effektiv stopper for de planene.

– Det har jo tatt litt lengre tid enn vi hadde håpet på og tenkt oss, og det er blant annet koronapandemien som bidrar med godt og vel et halvt års forsinkelse. Men nå er vi i gang, og syklene kommer til å være i drift til 1. desember. Så tar vi en liten vinterpause før de blir plassert ut igjen 1. mars. De verste vintermånedene tror vi etterspørselen er såpass lav at vi ikke trenger å ha de ute, sier Haug.

Fargen på syklene er neppe tilfeldig valgt, da håpet er at ordningen også skal ha en betydelig miljøeffekt.

Fargen på syklene er neppe tilfeldig valgt, da håpet er at ordningen også skal ha en betydelig miljøeffekt. FOTO: Hermund L. Kjernli

Avansert, men enkel

– Det er trist at vi ikke har fått dette opp før, men det var utenfor vår kontroll. Fabrikken i Kina stengte ned, så det har vært en litt for lang reise. Men nå er vi der endelig, og det er deilig, supplerer Kjetil Onstad i gründerbedriften ShareBike, som er leverandører av syklene.

De står også bak lignende tilbud i flere andre norske byer, og har utviklet en egen app som er koblet opp mot en elektronisk lås, drevet av et solcellepanel i sykkelkurven. Syklene låses opp ved å scanne en QR-kode på enten styret eller låsen, etter at man har registrert seg i appen.

– Det er en teknologisk avansert sykkel, men den er veldig enkel å bruke, og veldig solid. Vi sier at du kan ha den i seks til åtte år, litt avhengig av hvordan den brukes. Alle slitedeler har vi serviceavtaler på, så det bytter vi løpende, og alle syklene skal ha ettersyn en gang i uka, forteller Onstad.

I disse dager plasseres det ut til sammen 100 «Bysyklær», 40 i Sarpsborg fordelt på fem stasjoner, og 60 i Fredrikstad på det som etter hvert blir sju baser (se faktaboks). Syklene kan leies gratis i ti timer, mot et depositum på 300 kroner, og må leveres tilbake på stativet den ble hentet fra.

– Det er mange andre byer som allerede har kommet med bysykkel-ordninger, men dette er det første stedet som gjør det gratis for brukerne. Det er et fantastisk godt initiativ fra Bypakke Nedre Glomma, og da vil vi også tro det blir mer bruk, så det er veldig fint, roser Onstad.

Les også: Her finner du de tre nye sykkelhotellene

Personlig preg

For dem som trenger sykkelen lenger enn de kostnadsfrie ti timene, er prisen 20 kroner i timen.

– Jeg tenker at om du har syklet på denne i ti timer, så har du sikkert lyst til å gjøre noe annet, kommenterer Jostein Haug muntert.

I sin tale under lanseringen trakk han fram at han er særlig fornøyd med at alle syklene har fått hvert sitt ordentlige navn.

– Det gjør det litt mer personlig at de heter for eksempel «Jan» eller «Elin» framfor «1254» eller «1976». Når jeg kommer hjem til kona kan jeg for eksempel si «jeg har vært på tur med Gro i hele dag, ho står utafor, er det greit jeg tar ho med inn?». Vi ser fram til mange gode historier rundt dette, sa Haug til humring fra forsamlingen.

Les også: Spikret 300 millioner kroner til bedre kollektiv- og sykkeltilbud (+)

Ordfører Jon-Ivar Nygård var raskt ute med å laste ned appen som må til for å ta i bruk syklene.

Ordfører Jon-Ivar Nygård var raskt ute med å laste ned appen som må til for å ta i bruk syklene. FOTO: Hermund L. Kjernli

– Økonomisk forsvarlig

I første omgang er ordningen et pilotprosjekt over tre år, med en prislapp på tre millioner kroner, som er finansiert gjennom belønningsmidler fra staten. I løpet av prøveperioden skal de bruke data fra appen til å finne ut om tilbudet skal videreføres og eventuelt justeres.

– Vi kan registrere hvor mye syklene brukes, hvor mange kilometer det sykles og så videre. Stativene er enkle å flytte på, og det er ikke sikkert vi ender opp med de plassene de står på nå, hvis folk vil ha dem andre steder, sier Bypakke-lederen.

Også Fredrikstad-ordførere Jon-Ivar Nygård (Ap) er spent på hvordan nyvinningen blir mottatt av byens befolkning.

– Tidligere har det blitt vurdert at byområdene våre ikke har vært store nok for denne ordningen, men så kom man opp med den gode løsningen at man må bringe sykkelen tilbake selv, for da er det mulig å forsvare det rent økonomisk. Hvis det blir en suksess, kan det hende vi går over til den typen ordninger som mange andre byer har, der man kan sette de fra seg hvor som helst, men vi er ikke der nå, sier han.

– Vi har jo ventet lenge på dette, først har det vært utredninger, og så har det drøyd litt med selve realiseringen. Nå er vi glade og stolte over at vi har fått bysyklene på plass, legger ordføreren til.

Les også: Bygdesykkelen i Engelsviken er populær

På rett vei

Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at sykkeltrafikken i Nedre Glomma-regionen har økt med rundt 30 prosent i både august og september sammenliknet med fjoråret, noe Nygård håper blir vedvarende.

– Sånn sett er dette et bra tidspunkt for å lansere denne ordningen. Sykkelstatistikken vår har jo vært veldig variabel, mye opp og ned, og vi har hele tida hatt en mistanke om at det har vært flere som sykler enn det vi har klart å dokumentere. Særlig på fergene våre ser vi at det har vært en kraftig økning hele tida, så det er godt å se at statistikken nå holder tritt med det vi tror er virkeligheten, smiler han.

Men tross at han var kjapt ute med å laste ned «Bysyklær»-appen til telefonen sin, er han usikker på hvor mye han kommer til å benytte seg av tilbudet selv.

– Du skal ikke se bort fra at jeg kommer til å dumpe borti dette selv på et eller annet tidspunkt, men jeg har jo stort sett med meg egen sykkel til byen hver dag, så da blir det nok som regel til at jeg bruker den, avslutter Nygård.

Les også: Østfoldinger irriterer seg over «lusekjøring» (+)

FAKTA:

* Bysyklær har 18 års aldersgrense.

* 60 sykler er plassert i Fredrikstad, fordelt på disse stedene:

  • Gunnar Nilsens gate (tilgjengelig våren 2021)
  • Stadion
  • Sentrum fergested
  • Cicignon fergested (tilgjengelig fra uke 44)
  • Gamlebyen fergested (tilgjengelig våren 2021)
  • Fredrikstad jernbanestasjon (tilgjengelig fra uke 44)
  • Seut

* 40 sykler står i Sarpsborg, fordelt på disse stedene:

  • Sirkustomta
  • Borregaardsbakken
  • Sarpsborg bussterminalen
  • Sarpsborg jernbanestasjon
  • Torget v/hotellet

* Syklene er tilgjengelige for leie i perioden 1. mars til 30. november hvert år, foreløpig i en treårs pilotperiode.

Kilde: bysyklær.no

Mer fra Dagsavisen