Nyheter

Grønt lys for videre søppelimport

Geminor AS får fortsette å importere søppel til Norge via Borg Havn.

Fylkesmannen i Oslo og Viken har, etter at Fredrikstad kommune og Geminor AS gikk grundig gjennom lagringsrutienene på Borg Havn, gitt tillatelse til å fortsette å mellomlagre imoportert søppel på Øra.

– Vi i Geminor er fornøyd med at konsesjonssøknaden ble godkjent for import og håndtering av RDF inn til Borg havn. Prosessen ble til slutt god når vi fikk frem informasjon med hva denne importen i praksis innebær av aktivitet og miljøbelastning i Borg havn, sier daglig leder i Geminor AS, Kjetil Vikingstad.

Bakgrunn: Fredrikstad er avhengig av andres søppel (Demokraten+)

Forvirring rundt lagringsmetoder

Det var i oktober at Demokraten først omtalte søknaden, og at Fredrikstad kommune var bekymret for både lagringsmetoder og for at plastballene skulle havne i sjøen under lossing.

Senere viste det seg imidlertid at det var Frevar som ikke hadde gode rutiner på lagring av søppel.

– Under behandling av saken har det kommet innspill på at det forekommer langtidslagring av avfallsballer utendørs, avfallsballene er gått delvis i oppløsning og det forårsaker spredning av avfall i området. Det har kommet henvendelser fra Borg havn IKS og Geminor AS hvor det er redegjort for at dette ikke gjelder deres område, men gjelder et område som disponeres av Frevar, sa Bente Meinert i sin redegjørelse i bystyret.

LES OGSÅ: Arealet dobles på Borg Havn (Demokraten+)

I praksis ingen endring

Praksisen med å importere søppel til Fredrikstad har pågått siden 2012. I Østfold fylkeskommune har ikke praksisen vært søknadspliktig. Søknaden ble innvilget som omsøkt for import av inntil 100 000 tonn per år, med maksimalt lager på 2000 tonn i Borg havn.

– Vi ser frem til å arbeide videre med Borg havn og energigjenvinningsanleggene i Østfold, innenfor de reguleringer som er satt fra myndighetene i konsesjonen, sier Vikingstad.

Havnedirektør Tore Lundestad er også glad for at søknaden til slutt ble innvilget.

– Det som er spesielt her, er at vi har lagret denne varen i mange år. Men det er en annen praksis i Viken, og da måtte vi søke om konsesjon. Dette er den eneste varen vi må ha konsesjon på. I praksis betyr det lite for oss, ettersom vi har drevet etter de forutsetningene som ligger i konsesjonen hele tiden.

LES OGSÅ: Miljøstrid om utvidelse av Borg Havn (Demokraten+)

Mer fra Dagsavisen