«Gjennomfør differensiert bombetaling»

Selv om antallet besøkende til sentrum er på samme nivå som tidligere – er vi overbevist om at mange nå planlegger turene gjennom bomringen – og dropper noen, skriver Demokratens Tomm Pentz Pedersen.

Tomm Pentz Pedersen
journalist og debattansvarlig 

 

For en uke siden kunne Fredrikstad kommune, med tall fra Statens vegvesen, fortelle at personbiltrafikken har gått ned cirka 14,5 prosent sammenlignet med perioden før bomringen åpnet. – Med gratis buss, innfartsparkeringer og gratis ferje, håper vi å ha gjort det litt enklere for folk å velge bort bilen, sier ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) i samme pressemelding.

Gratis buss i perioden hvor bompengeinnkrevingen starter er et godt tiltak, hvor kostnaden på 10 millioner kroner blir betalt av Fredrikstad kommune i prosjektperioden på 13 uker. Sammenligner vi med andre byer som har innført gratis buss i en begrenset periode er veksten i antallet passasjerer som forventet. I Moss økte passasjerantallet med hele 84 prosent den første uka av Miljøløftet Moss.

Det er selvfølgelig positivt at trafikken reduseres, men som ordfører Jon-Ivar Nygård presiserer er det for tidlig å trekke konklusjoner. Selv om antallet besøkende til sentrum er på samme nivå som tidligere – er vi overbevist om at mange nå planlegger turene gjennom bomringen – og dropper noen.

Anita Vik (Frp) takket nei til invitasjonen til offisiell åpningen av riksvei 110 Ørebekk-Simo. Med begrunnelse i at bomringen ikke var noe å feire. Mens ordfører Nygård, ikke overraskende, ikke ønsket å koble vei- og bomåpning.

Les også: Louise og Jan Georg var første syklister på den nyåpnede Seut-veien (Demokraten+)

Fortsatt sitter beboerne på Ambjørnrød «bomfaste», og gratis kollektivtilbud hjelper lite for beboerne i Seppoveien på Nordre Rolvsøy – de må gå åtte kilometer til gratis buss.

Til VG sier direktør Gunnar Lindberg ved Transportøkonomisk Institutt at han tror det er mulig å endre strukturen i bomtakstene, uten at trafikken øker. – I Stockholm er det gratis å passere bommene om kvelden og i helgene, der brukes trengselsavgiftene bare til å styre trafikken.

Det finnes løsninger – men da må vi være villige til å teste dem!

Les også: Biltrafikken redusert etter bomåpning i Fredrikstad