Nyheter

Fredrikstad kommune lanserer pilotprosjekt for å løfte 4.-klassingenes svømmeferdigheter

Etter flere tilbakemeldinger fra skoler som er bekymret for elevenes måloppnåelse i bassenget, går Fredrikstad kommune nå sammen med Kongstensvømmerne for å heve kvaliteten på svømmeopplæringen.

– Dette handler om å sikre et likt tilbud til alle elever på 4. trinn, med samme instruktører og der alle følger det samme undervisningsopplegget. Så er det selvsagt rom for individuelle tilpasninger basert på hvilket nivå elevene har når de starter opp og underveis, sier Glenn Andersen fra Virksomhet idrett i Fredrikstad kommune.

Tidligere i år satte Demokraten søkelys på svømmeopplæringen i Fredrikstad-skolene gjennom en større artikkelserie.

Les også: Slik har Kjølberg løst kampen om bassengtid (Demokraten+)

Vil hindre flere ulykker

Vår kartlegging viste stor variasjon i både antall timer i basseng og når skolene begynner med svømmeopplæring (Demokraten+), og dermed også hvor mange som når det som karakteriseres som svært tøffe kompetansemål i læreplanene (se faktaboks).

«Kommunens barnetrinnselever har svømmeopplæring av ulik kvalitet, og lærerne som utfører undervisningen i dag har varierende kompetanse. Etaten har også fått meldinger fra skoler som er bekymret for elevenes måloppnåelse», skriver kommunen selv i et informasjonsbrev til pressen.

– Det viktigste for oss er at barna lærer å svømme. Dessverre har vi hatt flere drukningsulykker med Fredrikstad-elever involvert de siste årene, og da er det avgjørende at flest mulig lærer seg de grunnleggende ferdighetene som å flyte, risikovurdere, komme seg til land og kameratberging. Det å være svømmedyktig er så mye mer enn å kunne svømme 200 meter, utdyper Andersen (bildet).

Les også: Snudde sorgen til svømmeglede (Demokraten+)

Daglig leder ved Kongstenbadet, Glenn Harald Andersen.

Bergensk inspirasjon

Nå tar altså kommunen grep for å forsøke å bedre denne situasjonen. Det kommende skoleåret skal de kjøre pilotprosjektet «Svøm Fredrikstad» som i første omgang dekker seks utvalgte skoler. Dermed vil rundt 200 4.-klassinger fra Gudeberg, Cicignon, Sagabakken, Torsnes, Årum og Nøkleby få tilbud om styrket svømmeundervisning fra høsten av.

– Vi fant ut at Kongstenbadet var en naturlig arena for å gjennomføre pilotprosjektet, og valgte derfor skolene som allerede bruker dette anlegget i svømmeundervisningen. Da blir det også enklere å gjennomføre, i stedet for at man må flytte instruktørene fra skole til skole, forteller Andersen.

Det er Kongstensvømmerne som har utformet innholdet i pilotprosjektet, inspirert av et lignende tilbud i Bergen.

– Målet er at flest mulig skal nå kompetansemålene som er satt for 4. klasse. «Svøm Bergen», som har holdt på i fire år og er et foregangsprosjekt på dette området, har kommet seg opp på 80–85 prosent måloppnåelse blant elevene. Dit skal vi også, sier daglig leder Kristoffer Hals (bildet) i Kongstensvømmerne.

###

Grunnferdigheter

Svømmeklubben stiller med tre instruktører i vann og én på land til hver av elevgruppene som skal delta i prosjektet.

– Det blir fokus på å beherske de tre kjernefunksjonene dykking, flyting og framdrift – som sammen leder til svømming. Så kommer vi til å jobbe mye med crawl og rygg, som egentlig er de to enkleste teknikkene å lære seg, sier Hals.

Han berømmer kommunen for at de har tatt initiativ til prosjektet.

– Jeg syns det er helt fantastisk at kommunen tar tak i dette, og både Virksomhet idrett og skoleetaten skal ha all ros for at de viser at de virkelig tar dette på alvor.

Les også: Bratt læringskurve i barnebassenget (Demokraten+)

Sikter høyere

– Vi håper selvfølgelig dette blir en permanent ordning, og at den etter hvert skal omfatte alle skolene, ikke bare de seks som er valgt ut i første omgang. Det skal i alle fall ikke stå på oss med tanke på å skalere opp tilbudet, sier Hals.

Glenn Andersen i Virksomhet idrett bekrefter at dette også er kommunens ambisjon, og er svært glad for å ha Kongstensvømmerne med på laget.

– Det er helt utslagsgivende for at dette skal kunne bli en suksess. Instruktørene deres kan gå inn og veilede elevene på en helt annen måte, og samtidig bidra til å øke kompetansen blant kroppsøvingslærerne, som kan ta med seg dette tilbake til skolene i den videre undervisningen, slutter Andersen.

Les også: – Nærmest nulltoleranse for fritak

---

Svøm Fredrikstad

  • * Pilotprosjekt for svømmeundervisning på 4. trinn i Fredrikstad, med oppstart høsten 2019.
  • * Tilbys i første omgang til seks skoler, 200 elever. Kongstensvømmerne stiller med instruktører, og har utformet det faglige innholdet, som blant annet innebærer:
  • – 4.-klassingene starter opp skoleåret med svømming, og vil med dette opplegget få undervisning i 20–23 uker.
  • – Skolens personale som skal delta i svømmeundervisningen må ta livredningskurs i Kongstensvømmernes regi før oppstart av undervisningen. Dette er en del av prosjektet, og dekkes av midlene som er avsatt til det.
  • * Demokratens kartlegging i vinter viste at de fleste barneskolene i Fredrikstad starter svømmeundervisning i 3. eller 4. klasse, og at det årlige timeantallet per elev varierer fra 13 til 38.
  • * Kompetansemålene for svømming i kroppsøvingsfaget ved utgangen av 4. klasse innebærer at elevene skal kunne:
  • – leke og utføre grunnleggende øvelser med vanntilvenning, som å dykke, flyte, gli, skape framdrift, hoppe uti og orientere seg i vann.
  • – være svømmedyktige ved å falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i 3 minutter (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på ryggen), så svømme 100 meter på ryggen og komme seg opp på land.
  • – ferdes trygt i, ved og på vann og gjøre rede for farene, og tilkalle hjelp.

---

Mer fra Dagsavisen