Fredrikstad-gründer gjør braksuksess med ny korona-tjeneste i USA

Dette kartet viser hvor flinke folk er til å holde avstand for å unngå koronasmitte. Siden Unacast lanserte det i begynnelsen av denne uken, har det vært omtalt hundrevis av ganger i amerikanske medier.

På kun to dager var to millioner mennesker innom tjenesten «Social Distancing Scoreboard», utviklet av teknologiselskapet Unacast. Kort fortalt gjør denne tjenesten det mulig å se hvor flinke folk er til å holde avstand til hverandre.  

Responsen har vært over all forventning, forteller Kjartan Slette, Fredrikstad-mannen som står bak det New York-baserte selskapet. Sammen med med-gründer Thomas Walle og resten av bedriften, ønsket Slette å gjøre amerikanerne mer bevisste på hvordan de beveger seg rundt i samfunnet.

Som i Norge, har også amerikanske myndigheter anbefalt folk å unngå nærkontakt for å hindre koronaviruset i å spre seg («social distancing»). I USA er over 100.000 mennesker smittet av viruset, viser en oversikt fra John Hopkins-universitetet lørdag denne uken.

– Vi vet at det å holde avstand er det viktigste vi kan gjøre for å redde liv og å flate ut smittekurven. Derfor ville vi se om vi kunne bruke våre data til å gjøre folk oppmerksomme på egen oppførsel, sier Slette til Dagsavisen.

Saken fortsetter under bildet. 

Unacast-gründer Kjartan Slette har utviklet en tjeneste som gjør det mulig å se hvor stor avstand folk har til hverandre. Foto: Privat 

Tomme gater og torg: Vi skal holde oss hjemme. Ingen vet hvor lenge (+)

Kobles opp til smittetilfeller 

Selskapet har hentet inn såkalt bevegelsesdata fra flere titalls millioner amerikanske mobiltelefoner. Disse dataene ekstrapoleres opp til befolkningsnivå og brukes til å lage en oversikt over hvor folk til enhver tid befinner seg.

På kartet er det mulig å zoome inn på hver enkelt stat og fylke, og fremover også by og til og med hvert enkelt nabolag for å se hvordan innbyggerne beveger seg rundt. Hver stat får tildelt en karakter ut fra hvor flinke innbyggerne er til å unngå nærkontakt. 

Denne informasjonen kobles deretter opp til data om antall bekreftede smittetilfeller, hentet fra åpne kilder. Det gjør det mulig for brukerne å se hvordan antall smittetilfeller henger sammen med tiltak for å holde avstand. 

– Når det nå er snakk om gradvis å slippe opp på smittetiltakene etter påske, tror jeg denne informasjonen er viktig for å kunne ta gode avgjørelser, sier Slette.

– Håpet er jo at samfunn som er gode på å holde avstand, vil se en tidlig nedgang i nye smittetilfeller, sier han.

Les også: 18 døde av koronaviruset i Stockholm på ett døgn. Svensk smittevernekspert vil ikke endre strategi

Kan se hvor naboen handler 

I neste versjon av tjenesten, som slippes om få dager, skal det også være mulig å se nedgang og økning i antall besøk til butikker, restauranter og andre steder med mye mennesker.

Saken fortsetter under bildet. 

Familier sørger for å stå langt unna hverandre etter et virusutbrudd i Philadelphia, Pennsylvania. Foto: NTB Scanpix 

– Vi har fått enormt mye feedback, så nå jobber vi med stadig mer avanserte modeller, sier Slette.

– Dette høres litt «storebror ser deg»-aktig ut?

– Nei, det er ikke sånn vi jobber. Dette skal ikke handle om enkeltindivider, men om hvordan vi som samfunn samhandler, sier Slette og forsikrer om at selskapet alltid jobber i samsvar med personvernreglementet GDPR (General Data Protection Regulation) og CCPA (California Consumer Privacy Act). 

Av samme grunn ønsker ikke Unacast å utvikle tjenesten slik at den sporer smittetilfeller, slik Folkehelseinstituttet (FHI) for tiden jobber med. 

Selskapet kommer også til å avstå fra å samarbeide med myndighetene, sier Slette, men presiserer at alle står fritt til å bruke tjenesten, som er gratis. 

– Målgruppen vår er både borgere og beslutningstakere. Borgere kan bruke informasjonen til å presse beslutningstakere til å gjøre mer, mens beslutningstakere kan bruke informasjonen til å sjekke om tiltakene fungerer.

Les også: Slik ruster sykehusene seg mot korona-eksplosjon (+)

Kontaktet av sykehus 

Ifølge Slette er selskapet blitt kontaktet av flere sykehus og andre offentlige institusjoner som er opptatt av å fremskrive utviklingen av koronaviruset i sitt område.

– Resten av henvendelsene kommer fra bekymrede borgere som ønsker å se hvordan staten de bor i, gjør det for tiden.

Teknologigründeren har foreløpig ikke planer om å utvikle tjenesten for det norske markedet, til tross for at han selv mener den er overførbar til alle land.

– Vi jobber for tiden med flere land, blant annet India, men det er fortsatt veldig tidlig, sier Slette.