Nyheter

Fredrikstad-folk ga mer til digital TV-aksjon

Selv om bøssebærere på hjemmebesøk måtte vike for covid-19, har det blitt samlet inn mer penger i Fredrikstad i årets store nasjonale innsamlingsaksjon sammenliknet med fjoråret. – Veldig gledelig, fastslår lokal aksjonsleder Siri Martinsen.

– Vi var jo veldig spente på forhånd, siden årets TV-aksjon ble helt annerledes enn tidligere år. Samtidig er det jo en overgang fra kontanter til at mer og mer går på Vipps og andre betalingsløsninger ellers i samfunnet også. Nå fikk vi et spark bak med tanke på koronasituasjonen, til at også TV-aksjonen måtte løses på denne måten. Det har i alle fall slått ut positivt her i Fredrikstad, sier Martinsen fornøyd til Demokraten.

TV-aksjonen 2020 går til inntekt for Verdens Naturfonds (WWF) arbeid for å bekjempe plast i havet, og søndag var selve aksjonsdagen. Flere kommuner har valgt å boikotte aksjonen som følge av WWFs holdninger til rovdyr og hvalfangst, men denne problemstillingen ser altså ikke ut til å ha gitt utslag i Fredrikstad.

Les også: – Årets TV-aksjon har et tema alle kan relatere seg til (+)

Barnas bidrag

De foreløpige resultatene for Fredrikstad kommune viser nemlig at det har blitt samlet inn drøyt 2,8 millioner kroner i år, nesten 200.000 mer enn i 2019. Per innbygger utgjør dette litt over 34 kroner, mot 31 i fjor.

– Jeg skal være forsiktig med å spekulere i årsaker, men årets TV-aksjon går til et veldig bra formål, og jeg tror det er en tematikk som treffer godt her i området. Fredrikstad er Norges hovedstad for sirkulær økonomi, og det er mange ting som tilsier at dette er en viktig kamp å bidra til for oss. Da er det fint å se at det også gir seg utslag i resultatene, kommenterer Martinsen.

Resultatene viser samtidig at skolene og barnehagene i kommunen står bak en stor andel av det totale Fredrikstad-bidraget til TV-aksjonen 2020. Til sammen har det så langt kommet inn nær 300.000 kroner fra det holdet, og nærmere 100.000 av disse har havnet i Rød skole på Onsøys digitale bøsse.

– Det er jo storartet at elevene våre har klart å samle inn så mye penger til en så viktig sak, konstaterer Rød-rektor Martin Gulbrandsen.

Les også: Derfor tviholder barnehagene på medbrakt mat og frukt (+)

Elevene ved Rød skole på Onsøy skaffet selv sponsorer til sitt skoleløp til inntekt for TV-aksjonen.

Elevene ved Rød skole på Onsøy skaffet selv sponsorer til sitt skoleløp til inntekt for TV-aksjonen. FOTO: Rød skole

Løpende innsats

Han forteller at de, som mange av de andre skolene i distriktet, arrangerte et eget skoleløp fredagen før aksjonsdagen, og at dette er hovedforklaringen på hvordan de har klart å nå et nesten sekssifret beløp.

– Elevene har skaffet egne sponsorer, og løp en 400-meters sløyfe der de fikk inn en viss sum per fullførte runde. De har spredd ordet til foreldre og besteforeldre, så det er elevene våre som har stått for prestasjonen, mens vi har motivert og fulgt opp, sier Gulbrandsen.

– Vi har gjort det samme tidligere, til inntekt for Barnekreftforeningen. Da legger vi det opp sånn at alle elevene får vært med på løpet, uansett forutsetninger. Det var jo så flott vær på fredag også, så det ble en veldig fin dag, utdyper han.

Også Siri Martinsen gleder seg over opplæringsinstitusjonenes innsats.

– Det er kjempegøy, og viser at det har blitt gjort en god jobb ved skolene og barnehagene våre. Her er det også et stort folkehelsebidrag, gjennom at skolene har gjennomført løp til inntekt for TV-aksjonen, smiler hun.

– Ut fra den siste oversikten jeg så, har også det lokale nærings- og organisasjonslivet bidratt betydelig mer i år, og det tenker jeg er veldig positivt, fortsetter Martinsen.

Les også: – Folk må få lov til å tro på hva man vil. Krenking er vondt. (+)

Martinsen har taket på partikollega og Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård i den interne innsamlingskampen, og har fått inn nesten 1.500 kroner mer i sin digitale bøsse.

Martinsen har taket på partikollega og Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård i den interne innsamlingskampen, og har fått inn nesten 1.500 kroner mer i sin digitale bøsse. FOTO: Privat

– Ikke for sent

Ved siden av å være lokal TV-aksjonsleder, er hun også varaordfører for Arbeiderpartiet i Fredrikstad kommune. I sin egen digitale bøsse, hadde hun mandag formiddag fått inn nesten 5.700 kroner – mer enn hva ordfører Jon-Ivar Nygård hadde klart å hanke inn på samme tidspunkt (4.250).

– Det er en liten intern kamp mellom meg og Jon-Ivar, og jeg har et ganske sterkt konkurranseinstinkt, så det tar jeg med meg, sier varaordføreren med et glimt i øyet.

– Jeg er overrasket og fornøyd så langt, men må få påpeke at det fortsatt er god plass i bøssa mi, legger hun til.

For selv om selve TV-aksjonen ble gjennomført i helgen som var, er det fortsatt mulig å donere sitt bidrag ut året.

– Så det er overhodet ikke for sent å gi! Og det er godt over 200 digitale bøsser å velge mellom bare i Fredrikstad, så det er bare å finne seg en og bidra, avslutter Martinsen.

Les også: Alternativ jul i Fredrikstad: Slik blir årets julefeiring (+)

FAKTA: Foreløpige resultater fra TV-aksjonen 2020 i utvalgte kommuner (pr. innbygger)

  • Fredrikstad: 2.806.414 kroner (34,06)
  • Hvaler: 175.764 kroner (37,65)
  • Råde: 240.438 kroner (32,02)
  • Sarpsborg: 1.537.806 kroner (27,11)
  • Moss: 2.366.853 kroner (48,04)
  • Halden: 950.787 kroner (30,31)
  • Indre Østfold: 1.125.073 kroner (25,12)
  • Nasjonalt: 215.693.315 kroner (40,34)

Mer fra Dagsavisen