Nyheter

– Fredrikstad er trafikalt tilbakestående

Flere bedrifter får økonomiske utfordringer når bomringene åpner i november. – Kundene vil merke det, sier transportnæringen.

Bilde 1 av 2

Bomringene rundt Fredrikstad åpner i midten av november. – Det vil kundene merke i form av økte priser, sier transportnæringen.

Bomringene rundt Fredrikstad åpner når strekningen Ørebekk - Simo åpner i midten av november. Det er bygget seks nye bomstasjoner, i tillegg til de som står ved Værstebrua og Kråkerøybrua.

For personbiler vil en passering inn mot sentrum koste 30 kroner – uten bombrikke. Med bombrikke vil en passering koste om lag 24 kroner. Det settes et tak på 70 passeringer i måneden. Utover dette kjører man gratis.

Flere bedrifter Demokraten har pratet med, som bruker bil som arbeidsverktøy, forteller at prisene hos dem vil øke med noen prosent.

LES OGSÅ: Ja til FrP betyr nei til bompenger

Kundene vil merke det 

Personbiler med bombrikke får rabatt på sine passeringer, og elbiler kjører gratis inntil videre. Men lastebiler får ingen rabatt. Transportnæringen får kostnadsutfordringer når bomringene åpner til høsten. Kenneth Larsen er driftssjef innland ved transportfirmaet Sped Trans AS i Fredrikstad. Han forteller at de følger med på hva de andre transportselskapene gjør, men at prisene deres nok vil øke når bomringene åpner.

– Norske selskaper kommer til å øke prisen noe. Prisene hos oss kommer til å øke med noen prosent. Bransjen vår vil få økte kostnader, og dette er noe kundene kommer til å merke, sier Larsen.

BOMRINGER: Her er oversikten over bomringene i Fredrikstad.

BOMSTASJONER: Dette er bomstasjonene i Fredrikstad som åpner i november: FOTO: Statens Vegvesen

Trafikkskolene øker prisen 

Mange får utfordringer og økte kostnader ved åpning av bomringene rundt Fredrikstad. Faglig leder, Yngve Antonsen ved Team Antonsen Trafikkskole, sier de har hatt møte med flere trafikkskoler i byen og at prisene på kjøretimer vil gå opp.

– Bomringene blir en stor merkostnad for oss. Vi har ni skolebiler, og kommer nok til å nå passeringstaket på 70 passeringer i måneden med alle bilene.

Antonsen mener Fredrikstad er trafikalt tilbakestående. Han forteller at det er mye man ikke får som kjøreskoleelev i Fredrikstad, men som man får i Sarpsborg.

– Trafikkstasjonen ligger i Sarpsborg, så man må dit uansett når man skal kjøre opp. I Sarpsborg har de «lysløypa», så der er det enkelt å lære seg å kjøre i trafikklys. De som kjører hos oss må kanskje ha dobbelttime for å lære seg å kjøre i lyskryss, sier Antonsen.

LES OGSÅ: Senker aldersgrensen for mopedbiler (Demokraten +)

Økt kostnader betyr økte priser 

Trafikkskolen Mørk Trafikkskole har flere avdelinger i Østfold, blant annet i Fredrikstad. Daglig leder, Knut Ole Mørk, sier de fortsatt ikke er sikre på hvor stor prisøkningen blir.

– Det kan bli en økning på fem kroner, det kan bli en økning på 20 kroner per kjøretime. Når våre kostnader øker, må vi øke prisen på våre tjenester. Hvor mye som blir lagt på, kommer an på hvor store kostnader det blir ekstra per kjøretime. Vi vet heller ikke hvordan vi klarer å tilpasse opplæringen slik at det blir minst mulig kostnader. Slik det er i dag kjører ikke vi mye på Kråkerøy. Da har ikke vi fortjeneste på kjøretimen. Trafikkopplæring er ikke mer lønnsom enn som så.

Mørk forteller at noen trafikkskoler vurderer å legge på en lik sum per elev. Det synes ikke trafikkskolen hans er noen god idé.

– Ettersom det er stor variasjon på antall timer per elev, kan ikke alle elever betale lik totalsum, men påslaget må være likt per time. Men inntektene må stå i stil med kostnadene. Det vil si at det er kundene som må betale de økte kostnaden. Vi får ikke andre til å betale, sier Mørk.

LES OGSÅ: Bommer og elbiler - miløvern?

Flere bomselskaper 

Dersom det åpner bomring i Sarpsborg om noen år med et eget bomselskap, vil bilene ved oppkjøring måtte passere enda flere bommer.

– Hvis det er et bomringselskap i Sarpsborg og ett i Fredrikstad må man jo passere tre-fire bommer. Vi har ruter som går fra Fredrikstad til Sarpsborg og tilbake. Det er jo bom på hver eneste strekning, sier Yngve Antonsen.

Retter seg mot unge 

Kjøreskolen sier mange som bruker bil som arbeidsverktøy vil få utfordringer når bomringene åpner.

– Trafikkskoler er vel ikke den bransjen som har mest marginer å gå på. Mange tror at vi kan stappe alle pengene i lommen selv, men vi har faktisk en del utgifter.

Antonsen sier trafikkskolene har biler som blant annet skal på service og de skal vaskes. I tillegg er trafikkskoler for et ungt publikum.

– Vi retter oss faktisk mot en kategori mennesker som ikke har penger.  Det er som regel mor eller far som betaler for kjøretimene, sier Antonsen.

Må finregne 

Det er fortsatt tid igjen før bomringene åpner, og Antonsen sier de er nødt til å finregne på ekstra kostnader. Men han tror prisen kommer til å øke med mellom 20 og 30 kroner per kjøretime.

– Et lett regnestykke gjør at vi får en økt kostnad på over 15.000 kroner hver måned. Det er penger vi må ta fra et sted, forteller Antonsen.

Faglig leder ved Team Antonsen Trafikkskole, sier det ikke bare er trafikkskolene og transportnæringen som vil lide.

– Ikke bare koster det deg mye å kjøre gjennom bomringen. Når bomringene i Fredrikstad blir tatt i bruk, vil også taxinæringen øke prisene sine.

LES OGSÅ: Får ikke ungdommer til å velge manuelt gir

 Drosjenæringen avventer 

Taxinæringen vil måtte kjøre gjennom bomringene flere ganger per dag og dermed nå passeringstaket på 70 passeringer i måneden med god margin. Økonomisjef ved Taxisentralen Fredrikstad og Sarpsborg, Wegar Glad Hauge, skriver i en epost til Demokraten at de er godt forberedt på bomringene som åpner til høsten.

– Vi regner med at våre drosjer når passeringstaket på 70 passeringer med god margin hver måned. Bompengeandelen per tur vil dermed bli lav. Vi vurderer å øke startprisen per tur med noen få kroner. Startprisen er ikke endret på flere år, til tross for økende utgifter til bompenger blant annet i Oslo, der flere av våre biler er daglig, skriver han.

Gladnyhet 

Men selv om prisene øker, har Team Antonsen Trafikkskole en glad-nyhet å komme med.

– Det blir ingen prisøkning på MC- eller mopedopplæringen hos oss, sier han og ler.

Mer fra Dagsavisen