Fredrikstad blant de første når Amedia bytter til grønn distribusjon

Kjøper 300 el-kjøretøy som er utviklet og produsert i Sarpsborg.

Amedia legger om til miljøvennlig avis- og pakkedistribusjon i byer og tettsteder. De neste månedene vil mediekonsernet ta i bruk 300 nye norskproduserte elektriske kjøretøy, som er spesialutviklet til dette formålet, skriver de i en pressemelding.

Amedia Distribusjon og produsenten Paxster har inngått avtale om leveranse av de nye kjøretøyene i løpet av 2021. 

Meninger: «Regjeringen bør opprette en ny gren av Forsvaret: Miljøforsvaret»

Laget i Sarpsborg

Overgangen til det norske kjøretøyet, som er utviklet og blir produsert i Sarpsborg, vil omfatte 40 prosent av Amedia Distribusjons mer enn tusen ruter i Norge. Kjøretøyet vil bli tatt i bruk i byer og tettsteder over hele landet. Dette er det viktigste tiltaket for å nå målet om at minst 50 prosent av Amedias distribusjon og transportvirksomhet skal være utslippsfri innen 2025. 

Blant de første stedene som går over til miljøvennlig distribusjon på permanent basis er Fredrikstad, Askim, Sarpsborg, Halden, Gjøvik og Tønsberg.

– Dette er en stor investering for oss. Vi har det siste året testet distribusjon med 25 Paxster-kjøretøy, og er godt fornøyd med hvordan de fungerer. Nå vil vi bruke disse erfaringene til å gjennomføre et grønt skifte i vår virksomhet og for Helthjem-nettverket, uttaler administrerende direktør Ingar Merli i Amedia Distribusjon.

– Denne omfattende overgangen til miljøvennlig avis- og pakkedistribusjon betyr at vi er helt fremst blant alle distribusjonsselskaper i Norge på dette området. For oss er overgangen til Paxster ett av flere viktige grep i strategien for hvordan vi ønsker å møte framtiden, sier Merli. 

Stolt leverandør

COO i Amedia Distribusjon, Jon Isnes-Helland, opplyser at kjøpet av Paxster er en del av en større omlegging til ny driftsmodell. 

– Den omfatter ny organisering, arbeidsplaner og nye lokasjoner. Vi blir miljøvennlige, effektive og en attraktiv arbeidsplass og leverandør. Omleggingen gjør at virksomheten blir mer dynamisk og mer lønnsom, forteller han.

– I Paxster er vi svært stolte over å ha blitt valgt som leverandør til Amedia Distribusjon og at vi har fått lov til å være med på å tilrettelegge og optimalisere deres logistikkløsninger i distribusjonen. Dette har vært en lærerik og fruktbar prosess for begge parter, som gjør at vi i dag har svært gode forutsetninger for å høste gode resultater både med hensyn til effektivitet, miljøgevinster og en bedre arbeidsplass for Amedias distributører, sier administrerende direktør Lasse Andre Hansen i Paxster AS

– Det er utrolig gøy at vi i Paxster nå skal samarbeide med en så betydelig og innovativ aktør innenfor distribusjon i Norge som Amedia og Helt Hjem. Dette er en av våre største avtaler så langt og vi synes jo det er ekstra morsomt at to norske selskaper skal jobbe sammen for å levere aviser og pakker på en mer bærekraftig måte, sier konsernsjef Kristian Torgersen i Paxsters eierselskap HTS.

Les også: Fant 4000 år gammelt produksjonsavfall midt i Råde-skauen (Demokraten+)

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.