Forskere advarer mot å la terror dominere undervisning om islam

Forskere ved NTNU i Trondheim advarer mot å bruke mye tid på vold og terror når man skal undervise om islam i skolen.

– Man bør spørre seg, hvor mange timer man har til å undervise om islam i løpet av et år, og hvor mange av dem det er rimelig å vie til terror, sier førsteamanuensis Camilla Stabel Jørgensen ved institutt for lærerutdanning på NTNU, til Klassekampen.

Hun peker på at forskning viser at å bruke dagsaktuelle hendelser i undervisningen om islam kan gi et skjevt bilde av religionen.

Eli-Anne Vongraven Eriksen, spesialist på islam ved lærerutdanningen på NTNU, er enig.

– Det betyr ikke at man ikke skal bruke denne typen hendelser i undervisningen, men man må unngå at elevene bare sitter igjen med det negative, sier Eriksen.

Karikaturer

I Frankrike fredag ble den 47 år gamle historielæreren Samuel Paty drept etter å ha vist fram Muhammed-karikaturer i undervisningen på skolen der han jobbet. Paty skal ha brukt tegningene når han underviste om ytringsfrihet, som ble en del av timeplanen etter terrorangrepet mot satiremagasinet Charlie Hebdo i 2015.

Eriksen sier det ikke finnes noe enkelt ja- eller nei-svar på om det er riktig å vise Muhammed-karikaturer i undervisningen.

– Det er ikke nødvendigvis sånn at man må vise bildene for å få en fruktbar undervisning om karikaturstriden, sier Eriksen.

Jørgensen sier hun tror ikke det oppleves som farlig å vise slike bilder, «de aller, aller fleste steder i Norge».

Står fritt

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) mener det er skremmende at en lærer kan bli drept for å vise fram en karikatur i undervisningen.

– Denne læreren gjorde en viktig jobb med å ruste elevene til å ta del i demokratiet og bruke ytringsfriheten. Det at han blir drept fordi han gjør akkurat det, er skremmende og forferdelig. Ytringsfrihet og menneskerettigheter er overordnede verdier i den norske læreplanen. Det er opp til lærerne å avgjøre i hvilket fag og hvordan de vil lære elevene om dette, sa Melby på Dagsnytt 18 på NRK mandag kveld.

Læreren står fritt til å for eksempel vise Muhammed-karikaturer, dersom han eller hun mener det er relevant, sier Melby.

– Hva som er viktig å få vist fram og hvilke debatter som er viktige og relevante, kommer an på situasjonen. På ett tidspunkt er dette relevant, i en annen sammenheng er det ikke like relevant. Jeg har stor tillit det faglige skjønnet lærerne viser her, sier hun.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.