Nyheter

Fikk et glimt av veihistorie

En flik av Fredrikstads veihistorie kom til syne i forbindelse med firefeltsutbyggingen ved Seut tirsdag. Den vifteformede gatesteinsbelegningen – som prydet datidens Mosseveien – ble imidlertid asfaltert over allerede dagen etter.

Bilde 1 av 3

– Dette er den gamle innfartsåra, eller riksveien inn, som ble anlagt i 1928. Det vil si hovedveien fra Oslo og inn til Fredrikstad, som var i bruk fra 1928 og fram til den nye innfartsåra kom mot slutten av 1970-tallet, forteller Tore Wiik, forfatter av boka «Veiene som ble til E6», til Demokraten.

– Burde fått beskjed

Det var like på utsiden av Leere`s Motorsport at noen hundre av de mange hundretusen gatesteinene igjen kom for dagen denne uka.

DATIDENS HOVEDVEI: Før dagens innfartsåre - som nå blir en firefeltsvei - ble åpnet i 1978, artet riksveien seg slik fra lufta. Bilde er tatt ca. 1940. (FOTO: Fra boka "Veiene som ble til E6")

DATIDENS HOVEDVEI: Før dagens innfartsåre - som nå blir en firefeltsvei - ble åpnet i 1978, artet riksveien seg slik fra lufta. Bilde er tatt ca. 1940. FOTO: Fra boka "Veiene som ble til E6".

Ifølge overingeniør Vehbyja Asceric i Fredrikstad kommune, er den gamle Mosseveien som ble erstattet av dagens innfartsåre i 1978 kommunens grunn. Men verken han eller veisjef Terje Langgård var kjent med gatesteinen som hadde dukket fram, da Demokraten tok kontakt.

– Jeg synes nok vi burde fått en telefon fra Statens vegvesen om dette funnet. Dette fordi steinen, som jo også er kostbar, kan brukes til andre formål andre steder, påpeker Asceric.

Lokalhistoriker Svein Skahjem er enig med overingeniøren.

– Det er synd å dekke til denne flotte steinen med asfalt. Det burde vært en selvfølge å ta den opp, mener han.

HUSKER STEINEN: Park og anleggs Bjørn Aas (til venstre) og André Bjore kom tett på veihistorien under arbeidet tirsdag. – Jeg husker jo at vi kjørte på brostein her, sier Aas.

HUSKER STEINEN: Park og anleggs Bjørn Aas (til venstre) og André Bjore kom tett på veihistorien under arbeidet tirsdag. – Jeg husker jo at vi kjørte på brostein her, sier Aas. FOTO: MARTIN NÆSS KRISTIANSEN

– Kan ikke klandres

Prosjektleder for firefeltsutbyggingen på Seut, Tore Veum, mener Statens vegvesen ikke kan kritiseres for ikke å ha tatt kontakt med kommunen:

– Fredrikstad kommune kjenner til at det finnes lange partier med gatesteinsbelegning som ligger under Mosseveien fra Brynildsens Fabrikker og helt fram til gamle Simo. Vi har hatt flere prosjekter i dette området gjennom årene, men aldri fått beskjed fra kommunen om å løfte opp en eneste stein. Hvis det var et ønske nå kunne de tatt kontakt, sier Veum og understreker:

– Gatesteindekket er dessuten en del av det bærende veilegemet, selv med asfalten liggende over. Skulle vi ha fjernet steinen, måtte vi hatt ny masse. Og det ville gitt oss ekstra kostnader, påpeker prosjektlederen.

Senest i vinter gjorde Fredrikstad kommune seg nytte av tilsvarende stein som lå under den asfalterte gaten Dampskipsbrygga. Steinen ble løftet opp og brukt på ny i den nye Dampskipsbrygga-parken.

Mer fra Dagsavisen