Nyheter

Fergesjefen: – Alle vil til sentrum samtidig

Økningen i antall fergepassasjerer på nasjonaldagen er så stor at Fredrikstad kommune må prioritere de aller mest populære fergeleiene. – Vi kunne ikke tatt med folk fra Kråkerøy-siden uansett, mener fergesjefen.

– I fjor kjørte vi kontinuerlig med tre fulle ferger mellom Gressvik og sentrum, og likevel var det til tider 150 meter lang kø ved fergeleiet. Dersom vi skulle kjørt innom alle de vanlige stoppestedene ville køen vært enda lenger. Det er tre-fire ganger høyere trafikk enn vanlig på fergene på 17. mai, og alle vil til sentrum samtidig, sier trafikkleder for fergene i Fredrikstad kommune, Runar Helgesen til Demokraten.

Bakgrunn: Byferga sløyfer Gamlebyen og Kråkerøy på nasjonaldagen

Trangt om plassen

På nasjonaldagen vil Byferga – som vanligvis går hele veien fra Gressvik til Gamlebyen og tilbake igjen – kun trafikkere strekningen mellom Gressvik og sentrum. Slik har det også vært de fire siste årene, hvilket betyr at reisende fra Kråkerøy ikke har noe fergetilbud fra sine tre stoppesteder 17. mai.

Helgesen forklarer at det er enkle, praktiske årsaker til denne justeringen.

– På en vanlig dag i rushtida er fergene så fulle fra Gressvik, at de som skal på ved Værste, ikke kommer på. Videre er det så fullt fra sentrum igjen, at det heller ikke er kapasitet til å komme med fra Smertu og Isegran. På 17. mai er tilstrømmingen av passasjerer enda høyere, spesielt rundt den tida barnetoget går, og da kunne vi ikke tatt med folk fra Kråkerøy uansett.

– Det hadde rett og slett ikke vært plass, og de måtte i alle fall belaget seg på svært lang ventetid. Derfor har vi de fire siste årene valgt å løse det på denne måten, sier han.

Les også: Her er 17. mai-programmet for Fredrikstad

TOGTOPP: Den enorme interessen for barnetoget er mye av årsaken til kommunens fergeprioriteringer.

TOGTOPP: Den enorme interessen for barnetoget er mye av årsaken til kommunens fergeprioriteringer. FOTO: Tommy Skauen

Ekstraferge over elva

Gamlebyferga – som går mellom Gamlebyen og fergeleiet på Cicignon – kjører søndagsrute, med kontinuerlige avganger ved behov.

Fra klokken 8 til 18 er det også tatt høyde for å sette inn to ferger på denne strekningen.

– Vi kunne selvfølgelig valgt å sette inn denne ekstraferga på Byferga-ruta i stedet, for å ta unna flere passasjerer, også fra Kråkerøy. Men vår vurdering er at vi er nødt til å bruke den mellom Gamlebyen og Cicignon for å få til en mest mulig effektiv trafikkavvikling der, utdyper Helgesen.

Les også: Verdt å vite om transport og parkering 17. mai

– Nødt til å prioritere

Han mener det er naturlig at det kommer reaksjoner fra innbyggerne når det gjøres slike midlertidige endringer i fergetilbudet, og særlig på en dag som 17. mai.

– Vi har registrert at det har kommet noen kommentarer på Facebook, og forstår at enkelte reagerer på dette, særlig med tanke på folk som er dårlig til beins eller av andre grunner har problemer med å komme seg til byen på annet vis.

– Vi skulle gjerne hatt fire-fem ekstra ferger å sette inn, slik at vi kunne opprettholde det vanlige rutetilbudet vårt også på Kråkerøy-siden, men det har vi dessverre ikke. Da er vi nødt til å prioritere de fergeleiene der vi vet det er mye folk som forflytter seg, det vil si Gressvik og Gamlebyen. Resultatet er at noen må bruke bil for å komme seg dit de skal, men det gjelder et fåtall, mener Helgesen.

Mer fra Dagsavisen