Torsdag var det blant annet tre vogntog-sjåfører som ikke fikk kjøre videre fra Sviensund fordi kontrollen avdekket manglende lastsikring, mens to fikk kjøreforbud på grunn av overlast.
Av 37 kontrollerte vogntog ved de to største grenseovergangene i tidligere Østfold denne dagen, fikk hele 26 sjåfører pålegg om å utbedre ulike mangler. 21 tungbiler var i såpass dårlig tilstand at det ble nedlagt bruksforbud inntil alle feil er rettet opp.
Les også: Statens vegvesen roper varsku om dårlig lastsikring i tungtransporten på grensa
Dugg og belteskade
Sist helg fikk vegvesenet stanset et vogntog der det var flere ting som ikke var på stell, på både bilen og hos sjåføren.
– Det ble ilagt bruksforbud grunnet igjenduggede front- og sideruter. Fører hadde ingen kompetanse i bruk av bilens vifteanlegg, og opplæring ble gitt. Nevnte vogntog hadde også alvorlig skade på bilbelte, opplyses det i en pressemelding.
Ved samme kontroll ble også to sjåfører anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
Les også: Vegvesenet oppdaget livsfarlig feil under bremsetest
Mange typer feil
Mellom fredag 2. oktober og torsdag 8. oktober har det blitt kontrollert til sammen 156 tungbiler ved Svinesund og Ørje. Dette har resultert i 92 pålegg grunnet mangler, og 68 kjøreforbud.
Dette er blant de øvrige overtredelsene vegvesenet trekker fram i sine rapporter fra den siste tida, og som har ført til at vogntogene måtte parkeres etter kontroll:
- For lang totallengde
- Sprukne/rustskadde bremseskiver
- Nedslitte bremser
- Bord i frontvinduet som hindret sikten framover
- Luftlekkasje
Les også: Vogntog kjørte med bakhjulene i været: – Livsfarlig vektfordeling
Sist helg fant vegvesenets kontrollørere denne alvorlige belteskaden i et av de kontrollerte vogntogene. Vogntoget hadde også igjenduggede front og sideruter, og det ble nedlagt bruksforbud. FOTO: Statens vegvesen
PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.