Kultur

Etterlysning: En ny ordning for den frie scenekunsten

Hvor blir det av kulturminister Abid Rajas plan for den frie scenekunsten? spør Ap, etter debatten om geografisk skjevfordeling av midler.

– Vi har gjentatte ganger etterlyst en helhetlig plan for scenekunstfeltet. I tillegg har vi understreket behovet for en ny søknadsbasert ordning for å sikre langsiktig finansiering av de etablerte kompaniene, sier Aps kulturpolitiske talsperson Anette Trettebergstuen, som forventer at kulturminister Abid Raja kommer en slik ordning i forbindelse med revidert statsbudsjett våren 2021.

– I 2017 vedtok Stortinget å be regjeringa legge fram en vurdering av situasjonen for det frie scenekunstfeltet med mål om å sikre bedre forutsigbarhet. Vi er nå i 2021 og venter fortsatt på denne planen, understreker Trettebergstuen.

– Jeg vil etter planen legge fram en strategi for scenekunst før sommeren, forsikrer kulturminister Abid Raja (V) i en e-post til Dagsavisen.

Les også: Blåsemafians MGP-opptreden har blåst liv i korpsinteressen

Debatt om geografi

Det er de siste dagenes debatt om mulig geografisk skjevfordeling av midler til den frie scenekunsten som får Ap til å etterlyse kulturministerens plan. Dagsavisen skrev fredag om det etablerte og frie scenekunstkompaniet «Ferske Scener» i Tromsø, som har fått avslag på søknad om støtte fra Kulturrådet, og som peker på at det etter 2011 har gått null kroner til store scenekunstprosjekter nord for Trondheim. Kompaniet vil nå ha en prinsipiell debatt om vurderingsgrunnlaget i Kulturrådets saksbehandling er godt nok. Ferske Scener mener dette handler om Kulturrådets legitimitet og ansvar for hele landet.

– Slik som dette skal det ikke være. Nå må vi lage varige ordninger som favner bredere og treffer bedre, slik at vi ikke

får en slik uheldig geografisk skjevfordeling, sier Trettebergstuen til Dagsavisen.

Hva er galt?

Den varslede strategien for scenekunst og kunstnermeldingen fra Rajas departement har latt vente på seg, og i mellomtiden oppstår det stadige debatter om frie scenekunstkompanier som faller utenfor Kulturrådets støtteordninger.

Les også: Opposisjonen krever plan for å redde sommerens festivaler

Tidligere har striden gjerne stått om etablerte, frie scenekunstkompanier som ikke lenger får støtte fordi Kulturrådets støtteordning nå rettes mer mot nyere prosjekter, innovasjon og utvikling. Aps Anette Trettebergstuen mener noe må gjøres med hele systemet for støtte til frie scenekunstkompanier:

– Vi må se på hvorfor det slår så uheldig ut geografisk, og hvorfor det generelt er så mange frie kompanier som faller utenfor dagens ordninger, sier hun.
Yrjan Svarva, som er fagansvarlig for scenekunst i Kulturrådet, kommenterte saken slik i Dagsavisen fredag:

– Vi tilstreber alltid en god geografisk fordeling på tilskuddene våre. I 2020 var det bare fem nye kompanier som kom inn på ordningen for kunstnerskapsstøtte, og det er hvert år mange gode søkere som faller utenfor, samtidig som det er krevende å opprettholde en jevn geografisk fordeling.

– Er det pottene som er for små, er det virkemidlene som er galt skrudd sammen? spør Trettebergstuen.

Les også: Han dro fra Sundløkka som omreisende gatemusikant og kom hjem som en jazzlegende (+)

Uforutsigbarhet

Hun mener at det er på høy tid at det kommer en overordnet plan for den frie scenekunsten, og at det ryddes opp i de ulike ordningene.

– I flere år har feltet ropt etter mer forutsigbarhet, etablerte kompanier er blitt kasteballer inn og ut av nasjonale budsjetter, og Kulturrådets fagutvalg er blitt tvunget til å prioritere enten å skape forutsigbarhet for de mest anerkjente kompaniene, eller å slippe til nye kompanier i sterk utvikling, sier Trettebergstuen, som mener at ordningene de siste årene ikke har vært tilpasset feltets behov. Hun vil ha en ny søknadsbasert ordning for å sikre langsiktig finansiering av de etablerte kompaniene.

Les også: – Hva skal videre skje med oss?

Før sommeren

Kulturminister Abid Rajas svar er altså at en strategi for scenekunst etter planen vil bli lagt fram før sommeren.

– Formålet med strategien vil være å peke ut regjeringens politikk på scenekunstområdet og vurdere virkemidler som gir gode rammer og vilkår for produksjon og formidling av profesjonell scenekunst i hele Norge, skriver Raja i en e-post til Dagsavisen.

Han har også fått med seg debatten som har gått om Ferske Scener i Tromsø, og at null støtte har gått til store, frie scenekunstprosjekter nord for Trondheim etter 2011. På spørsmål fra Dagsavisen om han mener dette er uheldig, svarer han:

– Utviklingen på scenekunstområdet de 10–15 siste årene har resultert i stor tilvekst av nye aktører. Flere kunstnere har etablert små virksomheter med helårsdrift. Det er positivt for tilbudet av scenekunst til befolkningen i Norge, men gir også større konkurranse om midlene, som Norsk kulturråd skal fordele, skriver statsråden.

– Kompaniene Jo Strømgren Kompani og Verdensteatret vil fra og med i år motta statstilskudd direkte over ny post i statsbudsjettet. Satsingen er en del av regjeringens styrking av dans i 2021 med 11 millioner kroner. I kommende scenekunststrategi vil spørsmålet om hvordan flere kompanier over hele landet kan få mer stabile og forutsigbare rammevilkår bli drøftet.

Mer fra Dagsavisen