Nyheter

En gnist er nok

I følge Brannvernforeningen er det et godt tegn at båtbrann-tallene holder seg stabile.

Hver sommer leser vi om båtbranner i skjærgården vår. Noen mer alvorlige enn andre, selvsagt, men hver og en av brannene er dramatiske hendelser med potensielt kritiske utfall.

– Det vi ser, er at antall båtbranner holder seg stabilt på rundt 250 - 300 per år, forteller administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk Brannvernforening.

– Bør ikke tallene gå ned?

– Det kunne man tro. Men at de holder seg stabile, betyr at det ikke blir flere tilfeller til tross for økt båtsalg og befolkningsvekst, og det totale antall kjørte kilometer. Det vi ser, er at forebygging fører til årvåkenhet generelt og at antall dødsulykker er på vei ned.

Den hyppigste årsaken til båtbrann er gnist og drivstoff, enten gass eller bensin.

Forhåndsregler før kos

– Når du starter motoren slår det en gnist, og den vil antenne en eventuell gass- eller drivstofflekkasje, sier Søtorp.

Derfor står sjekk av drivstoffledninger øverst på sjekklista han anbefaler alle å ta før de legger ut på tur (se faktaramme).

– På sjøen er du overlatt til deg selv og din egen handlingskraft. Tenk over hva du skal gjøre ved en eventuell brann, hvordan du enkelt får tak i vester, og brannslukkingsapparatet, og hvordan dere kommer dere ut. Du han kanskje ansvar for hele familien, og på sjøen har du ikke alltid mobilsignal. Ta gode forhåndsregler, så kan du kose deg.

Apparat-sjekk

Brannslukkingsapparatet er det viktigste du har ombord, ved siden av røyk- og gassvarsler, og redningsvester. Men du må kunne bruke det, og det må kunne fungere.

– Se etter at pilen peker på grønt og hold apparatet opp-ned så du kan høre pulveret risle der inne. Da vet du at det beveger seg fritt, råder Søtorp.

– Og et siste råd; ikke oppbevar redningsvestene på de mest risikoutsatte stedene på båten. Mange har dem bak, men det er ikke alltid det beste i alle båter.

3 TING DU MÅ SJEKKE
1. Inspisere drivstoffledninger, koblinger og slanger før hver sesong og gjerne oftere
2. Utlufting av motorrommet før du starter opp. Bruk nesa!
3. Varsling: Ha røykvarsler og gassvarsler + mulighet for å varsle redningstjenesten (ikke dra utenom mobildekningssoner hvis du ikke har radio)

Mer fra Dagsavisen