Nyheter

– Det har forandret måten jeg jobber på og uttrykket mitt

Til tross for at en arvelig øyesykdom har frarøvet kunstner Vegard Hanve (73) 99 prosent av synet, mener han selv han nå er mer skapende enn noen gang.

– Det er ikke noe lett. Men jeg kan ikke la være, så den saken er grei, sier Hanve til Demokraten om at han fortsatt holder koken som kunstner.

På midten av 80-tallet fikk den Gamlebyen-baserte skulptøren og keramikeren konstatert den arvelige øyesykdommen retinitis pigmentosa, som både moren og broren hans hadde fått før ham.

– Jeg oppdaget det da jeg satt og kjørte bil i Oslo. Kunstnerkollega Kristian Blystad satt ved siden av meg, og jeg så bare i sidesynet at han måpte og ikke fikk sagt noe. Da var jeg i ferd med å kjøre på en mann i gangfeltet foran meg, men rakk akkurat å bråstoppe noen centimeter fra vedkommende, forteller Hanve.

Les også: Forsvarsbygg: – Klavestads forslag om ny bruk av infanterikaserna som skolebygg er interessant (+)

Dramatisk utvikling

Sykdommen medfører vanligvis en langsom, økende og varig ødeleggelse av netthinnen og dermed synet. For Hanves del gikk det imidlertid fort i starten.

– Da jeg kom hjem til Fredrikstad igjen, gikk jeg til øyenlege, og da var det rett inn på Rikshospitalet med en gang. På 14 dager der inne, mistet jeg mellom 40 og 50 prosent av synet mitt, så det akselererte voldsomt. Siden flatet det ut, og har gått sakte derfra til i dag. Nå har jeg kanskje én prosent syn igjen, forteller kunstneren.

Tida som fulgte etter at sykdommen var et faktum, beskrives som tung, og 73-åringen følte seg til slutt tvunget til å legge bort kunsten. 16 år skulle det ta, før han igjen følte seg klar for å skape.

– Men det har forandret måten jeg jobber på og uttrykket mitt. Da jeg var på Kunstakademiet jobbet jeg mye naturalistisk, og da handler det ikke bare om å få ting til å ligne, det skal også leve. Det kan jeg bare glemme i dag, sier Hanve.

– Jeg hadde tenkt at portretter og modellering skulle bli melkekua mi, det var drømmen. Men jeg kan fortsatt gjøre sterke uttrykk i dag, som er abstrakte eller non-figurative, så man må ikke jobbe natrualistisk. Ting snakker som regel til deg selv om de ved første øyekast ser litt underlige ut, utdyper han.

Les også: «Dahljo»: – For oss løkkespillerne betydde ishallen alt. Jeg blir rørt. (+)

– Ble kalt dum

Han tror det han skildrer som en rar og utfordrende oppvekst er mye av grunnen til at han har kommet seg godt gjennom hindringene han har støtt på i voksen alder.

– Jeg har jo mye guts i meg fra barne- og ungdomstida, for jeg hadde dysleksi, og da var det ingen som visste hva det var. Lærerne kalte meg dum, minnes Hanve.

– Fordi foreldrene mine var pionerer innenfor norsk psykologi, reiste de også mye rundt, og jeg skiftet skole ni ganger på sju år. Men jeg har alltid vært robust, og lærte meg å passe meg litt og jobbe hardt. Det har jeg tatt med meg videre, forteller han.

73-åringen er opprinnelig fra Oslo, men har vært bosatt i Fredrikstad-distriktet, med noen opphold i hovedstaden, siden han som ung fikk plass som læregutt ved keramikerverkstedet på det daværende Plus-senteret i Gamlebyen. Han er også en av de fem lokale og internasjonale kunstnerne som har bidratt til steinskulpturparken på Rødshue på Hvaler.

Les også: Kreftkamp på fire hjul (+)

Bryggeløft

I 2018 fikk verket hans «Aksept» sitt hjem ved fergeleiet på Smertu på Kråkerøy. Nå er hans nyeste skulptur kjøpt av Sørlie Næringseiendom, og får permanent plass bare et steinkast unna, utenfor tidligere Ankerløkken mekaniske verksted på Glommen Brygge.

– Tittelen har ikke vært så klar tidligere, men nå syns jeg det passet veldig fint å kalle den for «Løft». I den tida vi lever i syns jeg kanskje vi må tenke og løfte litt alle sammen, beskriver Hanve.

– Du ser styrken i kryssformen som kommer opp, og den har en veldig «felles innsats»-fasong. Formene krysser hverandre nært, og så kommer det ut en svak skålform på toppen som er høyglanspolert, og det er da gevinsten for innsatsen, fortsetter han.

Nylig ble skulpturen formelt overrakt til sine nye eiere. Hilde Vatn Sørlie i Sørlie Næringseiendom forteller at de er svært fornøyde med å ha sikret seg «Løft» i sin kunstportefølje.

– Glommen Brygge er en eiendom som ligger veldig strategisk til, og det er veldig mange som har et forhold til dette området. Vi ønsker veldig at folk skal bruke det, så helt fra vi overtok har noe av det viktigste for oss vært at uteområdet her skal være fint og hyggelig. Vi ser at vi er en transportetappe mellom sentrum og Isegran, som også er et fantastisk område, så derfor har vi lagt veldig mye vekt på å få ryddet opp langs bryggepromenaden på denne siden, sier hun.

Bernt Sørlie og Hilde Vatn Sørlie fra Sørlie Næringseiendom beskuer sitt nyinnkjøpte kunstverk, som er godt synlig på plenen mellom gamle Ankerløkken mekaniske verksted og Solveigs pizza.

Bernt Sørlie og Hilde Vatn Sørlie fra Sørlie Næringseiendom beskuer sitt nyinnkjøpte kunstverk, som er godt synlig på plenen mellom gamle Ankerløkken mekaniske verksted og Solveigs pizza. FOTO: Hermund L. Kjernli

På kjøpet

Samtidig røper Sørlie at det ikke er helt tilfeldig at akkurat Vegard Hanve står bak deres nyeste forskjønningstiltak.

– Da vi kjøpte denne eiendommen, hadde Vegard en utstilling her, så vi ble kjent med ham gjennom veggene først. Han har vært her lenger enn oss, og jeg sier på spøk at vi fikk med Vegard på kjøpet. Et veldig hyggelig bekjentskap, smiler hun.

Også Hanve selv syns det er flott at den nyeste skulpturen hans har endt opp nettopp på Glommen Brygge.

– Jeg har vært i Fredrikstad fra det var båtbyggeri her, og hatt vestibylen som utstillingsrom i tjue år. Jeg syns også den passer godt til både bygget og folkene her. De er veldig flinke med dette bygget, som har masse kultur i seg. Dette er et flott eksempel på at det går an å ta tak i gamle ting og integrere dem i ny tid, mener kunstneren.

Les også: Avvises av kommunen og entreprenøren (+)

Fra hode til hender

Selv om han nå omtaler seg som pensjonist, har han ingen planer om å legge bort skaperkraften på nytt, så lenge helsen tillater det.

– Nå er jeg kanskje mer aktiv som kunstner enn noen gang, egentlig. I tillegg har jeg levert en del keramikk til restauranter her, blant annet Slippen, så jeg håper det kan bli litt mer av det også, sier Hanve.

– Jeg har jobbet så jevnt og trutt med håndverk, og alt jeg gjør er basert på det. Ideene bygger jeg selvfølgelig i hodet, og realiserer det med hendene. Før hadde jeg nærmere kontakt med øynene, så det var en raskere vei til ferdig produkt, men veien er ikke umulig nå heller, avslutter han entusiastisk.

I sollyset danner regndråper nærmest små perler i den skålformede toppen av skulpturen.

I sollyset danner regndråper nærmest små perler i den skålformede toppen av skulpturen. FOTO: Hermund L. Kjernli

Mer fra Dagsavisen