Nyheter

Denne ungdomsbedriften mekker sykler for harde livet

Høy kvalitet, lave priser og god service er stikkordene for Sykkelhjørnet UB fra Frederik II, avdeling Sandveien.

– Jeg har ansvaret for gutta som mekker, og sammen med fire andre fikser jeg syklene og tar imot kunder. Vi skifter dekk og alt mulig, og gjør det meste innen sykkelreparasjon, sier produksjonssjef Max Moltzau stolt når elevene bak Sykkelhjørnet UB ønsker Demokraten velkommen inn.

Ungdomsbedrift-prosjekt går gjennom hele skoleåret, og siden slutten av januar har sykkelverkstedet i kjelleren i Frydenberg-delen av den videregående skole, tatt imot kunder for reparasjoner og service.

– Vi fikk tildelt et lokale av skolen – helt tomt, etter vi hadde ryddet ut alt som sto der fra før av – som elevene våre kunne fylle med hva de ville. De har vært med på å utvikle ideen helt fra starten av, ut fra hva de kunne tenke seg å jobbe med, forteller lærer Klaus Kobberstad.

Penger og plakater

Alle de 13 Vg1-elevene på den tilrettelagte avdelingen ved Frederik II vgs er involvert i ungdomsbedriften, med ulike roller de har fått tildelt gjennom en kartlegging av hva slags type oppgaver de trives best med.

– Jeg håndterer penger, bilag og bokføringer. I tillegg teller jeg opp kassa på slutten av dagen, for å passe på at vi har fått inn det vi skal, sier økonomisjef Sander Hagen fornøyd.

– Vår jobb som markedsansvarlige er å lage plakater for å få folk til å komme, og legge ut litt forskjellig på Facebook-siden vår for å skape oppmerksomhet rundt verkstedet. Der kan folk se prisene, adressen og åpningstidene våre. Vi trives veldig godt med den oppgaven, skyter Elisabeth Børresen og Lucas Skår inn.

De driftige elevene har også en klokkeklar forretningsplan for å lykkes.

– Vi legger vekt på å være veldig billige, uten at det går utover resultatet av arbeidet. Vi tilbyr høy kvalitet, lave priser og god service, reklamerer økonomisjef Sander.

Les også: Til topps med mensen-kokebok

– Teori er kjedelig!

Hensikten med prosjektet er å gi de 13 elevene en innføring i hvordan arbeidslivet fungerer, uten at det skal være for teoritungt.

– De lærer å bli selvstendige, og å samarbeide med hverandre. Elevene legger ned en kjempeinnsats, og er utrolig flinke, Samtidig får de et nyttig innblikk i hvordan det er å drive en bedrift. Blant annet lærer de å ta hensyn til ting de kanskje ikke tenker så mye over til vanlig, som for eksempel HMS-arbeid, skryter Kobberstad.

– De får en praktisk erfaring, og ikke bare at læreren står ved tavla og forteller hvordan det skal være, legger han til.

Dette er en tilnærming som faller i god jord hos markedssjef Lucas og resten av gjengen bak Sykkelhjørnet UB.

– Bare teori blir fort veldig kjedelig. Vi kan mer enn vi tror, og man må bare tørre å prøve!

Lærer av å feile

Og nettopp en klar oppfordring om å prøve seg fram er et annet viktig moment i læringsprosessen.  Da er det også lov å gjøre noen feil.

– Vi gjør en del av dem, men da lærer vi, og retter de opp igjen. Blant annet punkterte vi et dekk, men det ordnet seg igjen, sier produksjonssjef Max.

– Det er ikke mye hjelp vi trenger fra lærerne, vi gjør det meste selv. Mye av poenget er at vi skal få til mest mulig på egenhånd, supplerer Elisabeth.

Skrur opp tempoet

Nå som det drar seg mot sykkelsesong, håper ungdomsbedriften på et storinnrykk av kunder.

– Vi holder blant annet på med å lage en ny reklamefilm, så vi får kjørt litt ekstra markedsføring i forbindelse med at våren kommer, og det begynner å bli sykkelvær.

– På den måten kan folk se hvordan vi jobber, for vi vil gjerne vise fram både den jobben vi gjør, og at vi er en hyggelig bedrift der vi har det moro sammen, forklarer Elisabeth og Lucas fra markedsavdelingen.

Og de har en magefølelse på at innsatsen de legger ned i sosiale medier, vil betale seg.

– Det er sikkert mange potensielle kunder der ute som trenger hjelp med sykkelen sin, mener Elisabeth.

– Jeg kommer i alle fall til å ta med min egen sykkel hit når den skal klargjøres for sesongen, avslutter Lucas med et glis.

Mer fra Dagsavisen