Målet med ordningen er å skape mestring og flere muligheter i arbeidslivet. For mange elever vil en yrkesfaglig utdanning gjennom tilrettelagt opplæring i bedrift også sikre større forutsigbarhet for livet etter videregående skole. På denne måten sikrer vi også en varig tilknytning til arbeidslivet for flere.
[ Debatt: Et pilotprosjekt med leksefri skole vil bli forsøkt i arbeidet med leksebevisste skoler ]
Vikens nye lærekandidatordning vil gi flere av elevene våre muligheten til å fullføre videregående opplæring, samtidig som flere av elevene blir kvalifisert til et yrkesaktivt liv etter videregående skole.
Lærekandidatordningen er i dag en ordning hvor ungdom som ikke kan gå et fullt lærlingeløp likevel kan oppnå kompetanse til bruk i et arbeidsliv. Det gjør de ved å følge et tilsvarende løp som lærlinger – 2 år opplæring i skole og 2 år opplæring i bedrift, men med forskjellig grad av ekstra tilrettelegging, og med mål om grunnkompetanse eller delkompetanse i stedet for fullt fag/svennebrev. Utdanningen avsluttes med et eget kompetansebevis som stadfester kompetansen og gjennomgåtte opplæringsmål.
Målet skal være kvalifisering til arbeid innenfor både ordinært og tilrettelagt arbeidsmarked. 2 år i opplæring og 2 år i bedrift skal være hovedmodellen for opplæringen.
Det har vært ulik praksis i de tre tidligere fylkene. Lærekandidatordningen i Viken nå blir harmonisert slik at de samme retningslinjene blir gjeldende for hele fylket.
Vi ønsker å gi disse elevene mulighet til å kunne være lærekandidater på arbeidsplasser og bedrifter for å gi praksisnær opplæring og sikre varig tilknytning til arbeidslivet. Lærebedriftene skal i større grad tilrettelegge for disse ungdommene gjennom å få støtte og økt kompetanse fra Viken som skoleeier.