Debatt

NRK Østfold: Lyttertallene er økende, og ikke bare for målgruppa

Endringen i formatet på radio har på ingen måte svekket den samlede dekning av Østfold slik Frode Rekve hevder.

«En allmennkringkaster skal være en raus fellesarena som skal speile hele samfunnet. En gjennomarbeidet strategi og god kunnskap om medievaner er et godt utgangspunkt for å nå det målet.», skriver Eli Halvorsen, publiseringssjef NRK Oslo og Viken.
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Frode Rekve bruker sin faste spalte i Demokraten til å si sin hjertens mening om radiosendingene fra Østfold på NRK P1. Det er veldig bra det er engasjement rundt innholdet vårt. Vår ambisjon er alltid å levere innhold som treffer så godt som mulig, så alt av tilbakemeldinger fra publikum er viktig for oss.

Les også: Frode Rekve: Radio-fjolleri på tomgang

Rekve har rett i at formatet på sendingen fra Østfold på NRK P1 har forandret seg de siste årene. Det har alle distriktssendingene på P1 gjort, for å treffe målgruppen 40–54 enda bedre. Og det har vi lyktes med. Lyttertallene er økende, og ikke bare for målgruppa. Så langt i år har NRK P1 38,8 prosent markedsandel i befolkningen, det er den høyeste markedsandelen siden 2017, da vi sluttet å sende på FM. Men vi klarer dessverre ikke å gjøre alle til lags. Det er derfor NRK har et bredt tilbud, slik at de som faller fra hos oss forhåpentlig finner et nytt «hjem» i P1+, P2 eller P3, eller i valgbar lyd, som NRK også har et stort univers å velge i.

Endringen i formatet på radio har på ingen måte svekket den samlede dekning av Østfold slik Rekve hevder. Saker fra nettredaksjonen i NRK i Fredrikstad publiseres jevnlig på nrk.no med gode lesertall, og sakene spenner fra juks ved atomreaktoren i Halden via drapsstatistikk i Østfold til svært mange nyheter i forbindelse med koronapandemien. DK-sendingene på lineær TV har bedre seertall enn noensinne, og Østfold er på ingen måte underrepresentert i TV-sendingen for Oslo og Viken.

En allmennkringkaster skal være en raus fellesarena som skal speile hele samfunnet. En gjennomarbeidet strategi og god kunnskap om medievaner er et godt utgangspunkt for å nå det målet. Vi vet at 89 prosent av alle nordmenn over 12 år bruker ett tilbud fra NRK hver dag, det tallet gir grunn til å tro at vi er på rett vei.