Debatt

«Ny billettløsning kommer»

«Hvis det er slik at våre billettløsninger ikke gir deg anledning til å gjøre opp for deg, er det vi som skal beklage.»

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Solfrid Rød Olsen
Salgs- og markedssjef, Østfold kollektivtrafikk

De fleste ønsker å gjøre opp for seg når de tar bussen. Men som Finn Åsmund Johnsbråten, leder av Senior Norge Østfold, skriver i et leserinnlegg i Demokraten 13. januar, er ikke det like enkelt med dagens koronarestriksjoner.

Som Johnsbråten nevner, er fremste bussdør stengt. Det betyr at passasjerene ikke får kjøpt billett hos sjåføren. I stedet kan billett kjøpes i nettbutikken vår (hvis du har et busskort) eller i appen ØstfoldBillett. Det siste forutsetter at du har smarttelefon.

De som ikke kjøper bussbillett for tiden, deler seg inn i to grupper. De som ikke har mulighet til det på grunn av våre tekniske billettløsninger og de som velger å la være. Den sistnevnte gruppen har skapt store problemer for Østfold kollektivtrafikks økonomi. Den førstnevnte gruppen er liten og som regel svært samvittighetsfull. Vi har blitt kontaktet jevnlig av frustrerte passasjerer som gjerne vil betale for billetten, men ikke har mulighet siden de verken har smarttelefon eller kan ta i bruk nettbutikken vår.

Les også: Øyvind (76) prøvde både kontanter, kort og overføring fra konto, men fikk ikke betalt på bussen (+) 

Vi setter pris på hver eneste en av våre samvittighetsfulle passasjerer, og forstår frustrasjonen deres fullt ut. Hvis det er slik at våre billettløsninger ikke gir deg anledning til å gjøre opp for deg, er det vi som skal beklage. Vi er derfor glade for å kunne melde at vi nå er i startfasen av å innføre billettkjøp med SMS. Det er ikke sikkert at dette løser problemet for alle, men vi håper det vil gjøre det litt enklere for de fleste å kjøpe billett – frem til fremste bussdør igjen kan stå åpen.

Meninger: «Vi beklager på det sterkeste at vi ikke har ivaretatt Busspassasjer (24) på en god måte»

I mellomtiden vil vi rette en stor takk til de som kan kjøpe billett og gjør det. Og vi vil be de som velger å la være, om å velge annerledes. Billetten din går nemlig til å finansiere busstilbudet vårt. Den får hjulene på bussen til å gå rundt, bokstavelig talt.

Innsendt: «Kort tid etter sier han noe à la: ‘Vi er fem gutter og du er jente, du skal få kjørt deg godt’»

Mer fra: Debatt