Debatt

Demokraten – et mikrofonstativ?

LESERBREV: I Demokraten for 13. februar finner jeg nesten en helside med en tekst som er en 99 prosent ubearbeidet pressemelding fra Østfold kollektivtrafikk (ØKT). Innholdet i pressemeldinga burde egentlig vært merket «annonse» fordi det er høyst tvilsomt om påstandene som framsettes er i nærheten av sannferdige.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Jeg har deltatt på flere møter hvor den nye bussordninga har vært presentert og flere med meg har spurt HVOR det blir av bussene som forsvinner på Østsiden og hvor «de fleste» som skal få et BEDRE tilbud bor. Det har latt seg gjøre å finne enkelte områder som får et bedre tilbud og på Østsiden gjelder dette utelukkende Moenfeltet samt Torsnes som får et visst tillegg i helgene samt Flexx. Store områder mister alle avganger eller får en betydelig reduksjon. Alle busstilbud nord for Selbak faller bort, bortsett fra holdeplassene langs rv. 111 hvor det blir et redusert tilbud i forhold til i dag. I løpet av kort tid blir antall avganger «til den andre byen» i rushtiden redusert fra 8 ganger i timen til 2! Pr. i dag er antall avganger redusert til 4, men det blir nå altså ytterligere kutt.

Også Begby får kutt i tilbudet bortsett da fra Moenfeltet. Kongsten Hageby får også et mer hensiktsmessig tilbud, med EN trase, og ikke de 6 ulike variantene som har vært kjørt fram til i dag.

Videre blir det 6 bussruter utenom de få stamrutene som mesteparten av tiden skal ha en rutefrekvens på 2 timer mellom hver avgang. I Sarpsborg blir det 7 slike. Jeg har ikke funnet en eneste by hvor man opererer med frekvens på 120 minutter mellom hver avgang, bortsett fra ringruter som kan ha timesfrekvens, med kjøring med- og motsols annenhver time. Det blir IKKE tilfellet her. Det er for øvrig sagt at frekvensen på alle ruter er doblet i rushtiden. Da er det viktig å merke seg at rush er definert som to timer morgen og tre timer ettermiddag mandag til fredag.

Det som også opprører her i øst, er at det er brukt millioner på å etablere kollektivfelt, inkludert riving av en tomannsbolig, for at bilistene skal stå i kø for å se at bussene kommer raskere fram. Da er det direkte provoserende at det samme kollektivfeltet skal brukes av ca 50 % av antall busser som kjører der i dag.

Det har vært klart meldt ifra tidlig i prosessen at å bygge ned tilbudet i de bydelene som fortsatt har de største levekårutfordringene, er et negativt bidrag til å utjevne forskjellene. Det er mulig det er ufint å nevne at Falchåsen og Ambjørnrød er blant de få områder som får et noe bedret tilbud, men igjen svekker ikke dette inntrykket at hensynet til beboerne i de områdene med det største behovet for et kollektivtilbud totalt er fraværende.

Det eneste korrekte er at rutesystemet blir litt enklere. Mulig det vil gå litt fortere, men at dette blir bedre for de fleste, er vanskelig å se. Demokraten burde gjort et grundigere arbeide med stoffet før de klipper og limer ØKTs udokumenterbare påstander.

Morten Hagen, Selbak

Mer fra: Debatt