Debatt

Debatt: Olav Moe svarer Ståle Solberg

I Sarpsborg24 stiller Ståle Solberg tre spørsmål til undertegnede.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av: Olav Moe, leder av samferdselskomiteen, Østfold fylkeskommune

1)      Hvilken formell rolle, formell myndighet og ikke minst formelt ansvar har fylkets samferdselskomité for trasevalget for dobbeltsporet jernbane i Sarpsborg?

2)      Kan Moe bekrefte eller avkrefte om det er riktig at det er Sarpsborg bystyre som har mandat, myndighet og også ansvar for å fatte vedtak om trasevalg?

3)      Ser Moe paradokset dersom bystyret har ansvaret, men presses til å gjøre kun et mulig vedtak som noen andre har bestemt?

Jeg besvarer det første, da jeg oppfatter at spørsmål 2 og 3 er kommunalt anliggende og bør rettes til kommunale organer og behandles der.

Så til spørsmål 1: Det er litt overraskende at Solberg ikke kjenner til dette, med sin fartstid i politiske fora.

Fylkets samferdselskomite er fagkomiteen på alle samferdselsspørsmål. I noen saker har komiteen vedtaksrett, i andre saker innstillingsrett og i noen saker er komiteen et høringsorgan.

Høringssaker er saker der andre «eier» saken, for eksempel statlige myndigheter.

Jernbanetrase er et statlig tiltak, hvor Jernbaneverket på statens vegne er utbygger. Her er fylkeskommunen høringsinstans, og avgir høring til Jernbaneverket på de framlagte planene.

Jernbanetraseen skal gjennom flere kommuner, og det er kommunen som er planmyndighet og fremlegger disse planene til høring. Også her er fylkeskommunen høringsinstans.

Når det gjelder den interne fordelinga mellom ulike fylkeskommunale (politiske) organ, er det saksfordelingsmøtet i fylkeskommunen som avgjør hvilke organer som skal behandle sakene. Men selve myndigheten som de ulike politiske organene har, er i all hovedsak bestemt i delegasjonsreglementet som igjen er forankret i gjeldene lovverk, ikke minst i Kommuneloven.

Når slike høringer kommer til fylkeskommunen, blir saken fordelt i det omtalte saksfordelingsmøtet. Det foreligger da en forutgående faglig utredning fra rådmannen som er grunnlaget for den politiske behandlingen. Avhengig av sakens kompleksitet og karakter, vurderes det hvor saken skal behandles, inkludert sluttbehandles.

I saker som denne, som innebærer høring på en plan, vil saken alltid gå videre fra samferdselskomiteen til fylkesutvalget. Noen ganger går det helt til Fylkestinget for sluttbehandling. Hvis saken stopper i fylkesutvalget, skal fagkomiteen innstille. Og hvis den skal sluttbehandles i fylkestinget, er det fylkesutvalget som innstiller.

Med ønske om en god og fredfull jul.

Mer fra: Debatt