Nyheter

– De kan ikke få gjort mer skade enn dette

Harald Weel, leder for Ørmen og Onsøyfjeringens velforening, mener Bane Nor velger den dobbeltsporløsningen som i størst grad skader jordbruksnæringen i distriktet.

Han risikerer å miste sin egen gård, og jordbruksnæringen i Råde risikerer å miste store arealer matjord, nå som Bane Nor har valgt bort det vestligste av vest-alternativene.

– De får ikke gjort større skade enn dette, det er ingen alternativ der de tar mer dyrket mark, er Harald Weels reaksjon på Bane Nor-nyheten.

LES OGSÅ: Tror ikke dobbeltsporet blir noe av

Vil ha toget der det er i dag

Weel er leder for Ørmen og Onsøyfjeringens velforening, som helt fra 1990-tallet har stått på sitt forslag om å la togtraseen ligge der den allerede ligger i dag. Mens Bane Nor mener at grunnen der er alt for dårlig, står velforeningen på sitt og mener at det 150 år gamle jernbanesporet viser at det er mulig å ha jernbanespor her.

– Grunnforholdene er dårlige forbegge alterantiver. Fordelen med vårt alternativ er at terrenget er flatere, og farene for utglidninger blir mindre. Dagens jernbane ble bygd for 150 år siden og grunnen har vist seg gjennom alle disse årenen å være grei nok, sier Weel.

– Tar man i bruk moderne teknologi, som sikkert har kommet på disse 150 årene, burde grunnforholdene la seg løse.

LES OGSÅ: Bane Nor måtte forklare seg om tvangsbruk

Etterspør lokalpolitisk styring

Bonden, som selv risikerer å miste gård og hjem, sier at grunnforholdene stort sett er de samme over alt i området. Derfor hadde det politisk sett vært mest nyttig å beholde dagens trasé og bygge ny stasjon for å bli kvitt svingen ved Karlshus.

– Da kunne vi bevart flere hundre dekar med dyrket jord, og unngått at dyrelivet, kulturlandskapet, floraen og faunaen fra Burum til Kihl blir totalt ugjenkjennelige, sier Weel.

Han stiller spørsmål til at ikke det utredes mer i dagens trasé, og til manglende politisk vilje til å gå imot Bane Nor.

– Sett både i forhold til miljø-, samfunns- og næringspolitikk hadde det vært mest nyttig å forsøke å unngå at vi havnet her, sier han.

LES OGSÅ:

HER ER ALLE SAKENE VÅRE OM DOBBELTSPORET

Mer fra Dagsavisen