D/S Børøysund til Isegran

Til helga blir det skipshistorisk stevnemøte på Isegran når selveste D/S Børøysund klapper til kai ved siden av M/B Hvaler.

Av: Arne Børresen

– Det er en ære for oss å få en slik gjest til Fredrikstad. I sin sjanger er Børøysund tross alt et av landets aller mest kjente fartøyer, forteller Knut Alnæs, leder for stiftelsen «Hvaler» til Demokraten.

Original dampmaskin fra 1908

Ifølge Alnæs er skipet som ble bygget ved Trondhjems Mekaniske Verksted (TMV) i 1908 i disse dager på rundtur i Oslofjorden med dugnadsgjengen ombord. Lørdag anløper den gamle damen Fredrikstad etter å ha vært i Halden. Om det forestående besøket forteller Alnæs:

– «Hvaler» og «Børøysund» tilhører Norsk Fartøyvernforening og drives begge på dugnad. Slik sett kjenner vi til hverandre fra før. Vårt fartøy skal, når vi blir seilingsklare forhåpentligvis neste sommer, også drive chartertrafikk slik at vi får midler inn til å holde hjulene i gang. Når vi nå møtes på Isegran til helga er det mest for å kunne vise oss fram for publikum. Søndag har vi «åpent skip» hvor alle som ønsker kan komme ombord i disse nostalgiske fartøyene fra henholdsvis 1892 og 1908 innenfor de gjeldende smittvernsreglene, poengterer en engasjert Alnæs.

Meninger: «Et nasjonalt fartøyvernsenter har livets rett i Fredrikstad»

D/S Børøysund, som har sin faste liggeplass ved siden av Kongeskipet under Akershus Festning, er i 2020 landets eneste passasjerskip med original, kullfyrt dampkjele. Også «Hvaler» var et dampskip da hun forlot beddingen ved FMV i 1892, men gikk i 1948 fra å være en D/S til å bli en M/B da en ny dieselmotor ble installert.

Børøysund fikk sitt nåværende navn i 1925 da hun ble kjøpt opp av Vesteraalens Dampskibsselskab. Fra stabelavløpningen i Trondheim i 1908 til hun ble sendt nordover bar det kombinerte laste- og passasjerskipet navnet «Odin».

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.