Nyheter

Borge skoles SFO trekkes frem i stortingsmelding

– De ansatte blir nødt til å overlate mye av ansvaret til barna, og barna elsker det. Og så blir de fantastiske til å leke ute, sier SFO-leder Jan-Kåre Fjeld.

Bilde 1 av 2

Regjeringen har nylig lagt frem stortingsmeldingen Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Meldingen trekker frem gode eksempler på barnehager og skoler rundt om i landet som gjør mye rett.

En av disse er Borge Skole i Fredrikstad sitt SFO-tilbud, som Demokraten har skrevet om tidligere.

– Det siste året har jeg reist mye for å se hvordan det jobbes med tidlig innsats rundt om i Norge. Jeg ser at det er store forskjeller mellom barnehagene og skolene, men jeg ser også at mange gjør en fantastisk innsats for å flytte hjelpen nærmere barna og bygge et sterke lag rundt det enkelte barn og elev. I Sarpsborg kommune jobber de systematisk og godt i samarbeid med minoritetsspråklige foreldre, i Moss kommune har de egne elevrådgivere som skal sikre best mulige overganger til videregående kole, og i Fredrikstad kommune er det fokus på fysisk aktivitet for barna i all slags vær, sier sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

LES OGSÅ: Slik skal Fredrikstad bli Europas e-sporthovedstad (Demokraten+)

Uteplass på Borge

Regjeringen styrker tidlig innsats i hele barnehage- og skoleløpet. Alle skoler skal få tilgang til lærerspesialister i begynneropplæring fra 1. til 4. klasse, og alle skoler og barnehager skal ha spesialpedagogisk kompetanse.  – Alle barn fortjener en god start. Da må vi ha skoler og barnehager som greier å løfte alle barn uavhengig av hvilken bakgrunn de har og hvor de bor, sier kunnskaps- og integreringsminister Sanner.

På Borge SFO i Fredrikstad kommune finnes det ikke stygt vær. Isteden feires høljregnet med en vannfestival hver oktober. Er det solskinn bader de. Regner det, lager de demninger og har gjørmekjøkken. Hver værtype har egne kvaliteter som åpner for nye aktiviteter. I 15 år har uteplassen de kaller 1317 Skøvven vært en permanent arena for lek og aktiviteter i skogen, som brukes hver dag, hele året. SFO har ingen lokaler innendørs om ettermiddagen. I tiden de er ute i skogen, er barna mer fysisk aktive og får utviklet sine grovmotoriske ferdigheter mer enn de ville gjort i lokaler inne eller i skolegården.

SFO-leder Jan Kåre Fjeld forteller om barn som blir selvstendige, som lærer å ta ansvar og samarbeide.

– Det er mye som skal holdes orden på i skogen, det skal hogges ved og bæres vann, forteller han i Stortingets pressemelding.

– De ansatte blir nødt til å overlate mye av ansvaret til barna, og barna elsker det. Og så blir de fantastiske til å leke ute.

I skogen finnes det en helårslavvo i tre, grue til matlaging, og en egen grønnsakhage. To dager i uken serveres det varmmat i SFO som elevene har laget selv, og hver dag baker de eget brød. Barna rullerer på å være med i matgruppa som forbereder maten i mat- og helse-salen under morgenåpningen, og fullfører den under åpen himmel på ettermiddagen.

SFO-leder Jan-Kåre Fjeld holder orden mens barna er på vei inn i leirens spisesal, lavvoen, for å varme seg på peis og fiskesuppe.

SFO-leder Jan-Kåre Fjeld holder orden mens barna er på vei inn i leirens spisesal, lavvoen, for å varme seg på peis og fiskesuppe. Foto: Martin Næss Kristiansen

LES OGSÅ: Nav ringte for å beklage til feilaktig dømte Marianne (54): – Det blir for dumt

Tiltak for tidlig innsats

Stortingsmeldingen inneholder også en rekke tiltak for å bidra til tidlig innsats fra barnehagen og ut videregående opplæring. Blant de mest sentrale tiltakene er innføring av en plikt for skolene til å følge opp elever med høyt fravær i grunnskolen og å gi alle skoler tilgang til lærerspesialist i begynneropplæring. Regjeringen vil også stramme inn regelverk for bruk av assistenter som gir spesialpedagogisk hjelp – og flytte hjelpen nærmere barna ved å overføre ressurser fra det statlige, pedagogiske støttesystemet (Statped) til økt kompetanse i kommuner og fylker. I meldingen varsles også tiltak for å gjøre SFO bedre ved å innføre en nasjonal rammeplan, samt å tilby rimeligere SFO for lavinntektsfamilier. I tillegg vil regjeringen også se på om plikten til intensivopplæring i lesing, skriving og regning som i dag er på 1. – 4. trinn skal utvides til å gjelde flere trinn.

– Elever med de største utfordringene skal også få den beste hjelpen. Det får de ikke alltid i dag, selv om det også gjøres mye bra arbeid på feltet mange steder, sier Sanner.

Historisk kompetanseløft

– Mange får hjelp for sent, og møtes med for lave forventninger. I verste fall fører det til frafall i videregående opplæring. En viktig årsak til at elever ikke får hjelpen de trenger, er mangel på kompetanse og at dyktige fagfolk sitter for langt unna barna, sier Sanner.

Den statlige, spesialpedagogiske tjenesten (Statped) gir hjelp og støtte til skoler og barnehager. I dag er det uklare grenser mellom Statped og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten) i kommunene. Kompetansen lokalt varierer også for mye. Resultatet er at hjelpen barn og unge får er avhengig av hvilken kommune de bor i. Regjeringen vil derfor gjøre Statpeds mandat tydeligere og smalere, og stille større forventninger til kommunene.

– Vi vil at alle barn skal få den hjelpen de trenger uavhengig hvilken kommune de bor i. Derfor vil vi gjennomføre et historisk og varig kompetanseløft for å sikre at alle barn møtes av faglig dyktige lærere. Over en tiårsperiode vil endringene regjeringen legger opp til gi rom for et kompetanseløft på mellom 1,5 – 2 milliarder kroner, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Selve gjennomføringen av kompetansesatsing på det spesialpedagogiske feltet, vil skje i samarbeid med KS, kommuner og fylkeskommuner. I tillegg vil det bli opprettet videreutdanningstilbud i spesialpedagogikk og fysisk-motorisk utvikling for barnehagelærere som starter høsten 2020. Regjeringen vil også stramme inn regelverket for bruk av assistenter som gir spesialpedagogisk hjelp.

---

Noen av tiltakene om tidlig innsats:

  • Stramme inn regelverk for bruk av assistenter som gir spesialpedagogisk hjelp
  • Få hjelpen nærmere barna – ved å overføre ressurser fra det statlige, pedagogiske støttesystemet (Statped) til kompetanse i kommunene
  • PP-tjenesten skal jobbe mer forebyggende
  • Opprette et nytt senter for forskning på spesialpedagogikk og inkludering
  • Redusert foreldrebetaling i SFO for lavinntektsfamilier
  • Gratis SFO for barn med behov for særskilt tilrettelegging på 5.–7. trinn
  • Innføre en nasjonal rammeplan for SFO
  • Forsøk med fleksibel skolestart
  • Gi alle skoler tilgang til lærerspesialist i begynneropplæring
  • Plikt til å vurdere alle barns norskkunnskaper før skolestart
  • Oppfølgingsplikt for barne- og ungdomsskoler til å følge opp elever med høyt fravær
  • Bedre samarbeid mellom ungdomsskole og videregående skole
  • Kilde: Regjeringen.no

---

Mer fra Dagsavisen