Nyheter

Annerledeshverdagen på sentralbordet

I et halvt år har de 16 servicetorg-medarbeiderne ekspedert byens innbyggere fra stuer og kjøkken mellom Ise i nordøst og Huseby i sørvest. – Nå savner vi hverandre fælt! medgir sentralborddame Heidi Kaspersen.

Bilde 1 av 2

«Fredrikstad kommune, du snakker med Heidi. Hva kan jeg hjelpe til med?» lyder det fra 51-åringens hjemmekontor i Onsøys dype skoger. I den andre enden høres en mannsstemme som tror han har ringt til rådhuset i Nygårdsgata: «Kan jeg komme ned til deg med noen papirer?»

Les også: Julie skulle gi en nyre til sin kjære Morten. Så rammet koronakrisen (+)

Møtes på Skype

Som så mange arbeidsmiljøer i det ganske land, måtte også kommunens servicetorg bryte opp etter den berømte korona-pressekonferansen torsdag 12. mars. Det var ikke lenger tilrådelig å sitte tett på hverandre i rådhus-foajéen etter at statsapparatet hadde kommet med sine smitteverns-anbefalinger.

– 17. mars, fem dager etter, var hele gjengen innlosjert hjemme i sine respektive husstander. På soverom, kjøkken, stuer, mer tradisjonelle hjemmekontorer og ellers hva man har hatt å rå seg med av lokaler. Det tekniske systemet for å splitte opp servicetorget og sentralbordet var på dette tidspunktet allerede etablert. Heldigvis. Vi hadde faktisk en beredskapsøvelse å falle tilbake på, forklarer Heidi Kaspersen, som i 2020 har vært ansatt i kommunen i 25 år med avbrekk av et par år som kontorleder i nå avdøde Kjell Stensviks legendariske musikkforretning.

Et kart over ytre Østfold – eller Viken – med røde sirkler viser hvor Kaspersen og hennes kollegium befinner seg på jobb.

– Cato (Olsen) er lengst unna rådhuset. Han sitter oppe på Ise i Varteig. Så har du noen flere her lenger ned i Sarpsborg, mens de fleste befinner seg i de tettest befolkede områdene av Fredrikstad. Så har du meg her ute på Huseby, smiler Heidi mens hun peker på det digitale kartet.

– Ser dere noe til hverandre i blant?

– Ja, takk og lov! Vi møtes hver morgen klokken 08.00 på Skype. Da har vi en prat sammen med vår leder Kari Ringstad om hva vi kan forvente oss av trafikk på telefonen. Når for eksempel de kommunale avgiftene kommer, er det langt flere henvendelser enn ellers. Så er det jo også slik at hver medarbeider har ansvar for sitt felt her i førstelinjen. Selv er jeg på byggesak og regulering. Så vi har mye å snakke om på «ærbe», forklarer Kaspersen før hun tar i mot en ny telefon på velkjente 69306000.

Les også: – Jeg tror karantene forandrer oss som mennesker hvis situasjonen varer lenge (+)

Saken fortsetter under bildet. 

###

Slik arter et møte seg i servicetorg-staben i disse korona-tider. På denne skype-skjermdumpen sees f.v. Linde Gilberg, Heidi Nordby Henriksen, Jorunn S. Nilsen, Kari Rinmgstad, Heidi Wilberg og Heidi Kaspersen.

– Døm finn’ ærnte meg!

Heidi Kaspersen legger ikke skjul på at det i blant kan bli stusselig å sitte på en «satelitt» langt unna det ellers så travle miljøet i kommune-hovedkvarteret.

– Du føler på ensomheten når du sitter alene uten en eneste kollega i nærheten. Sånn tror jeg det er for alle som er vant med å være en del av et miljø. Jeg kan liksom ikke si «Magne, kan du vise meg noe her på data’n» når Magne er flere kilometer unna. Men så fort jeg er i en samtale på telefonen, går det bedre. Da har jeg jo noen å snakke med! gestikulerer Heidi, også kjent som dirigent og vikarorganist i flere av byens kirker.

– Vet publikum noe om at de ringer for eksempel til Cicignon, Ise, Stikkaåsen og Onsøy, tror du?

– Nei, det tror jeg absolutt ikke. Jeg hadde en på tråden her om dagen som snakket om noe han ville ha gjort med huset sitt. Han var også litt fortvilt i det han sa: «Døm finn’ærnte meg om døm ska’ besøke meg. Jæ bor så avsiasliggænde te serru.»

Da var det jeg svarte: «Fortvil ikke. Jeg ser bort på hustaket ditt, jeg!» ler Heidi hjertelig om det telefoniske møtet med en av sine få naboer der ute på bygda.

Saken fortsetter under bildet. 

###

– Du føler på ensomheten når du sitter alene uten en eneste kollega i nærheten. Men så fort jeg er i en samtale på telefonen går det bedre, medgir Heidi Kaspersen (51) som betjener kommunens sentralbord fra Onsøys dype skoger. Foto: Arne Børresen

Roser medarbeiderne

###

Nyansatt kommunikasjonssjef Eivind Fjellstad (bildet) i Fredrikstad kommune er imponert over hvordan servicetorg-kollegene får gjennomført sin nye arbeidshverdag.

– De har vist en omstillingsvilje og en handlekraft det bare er å ta av seg hatten for. Fra dag én har innstillingen vært: Dette løser vi! Og slik har det blitt. Meg bekjent har vi jo heller ikke hatt en eneste teknisk feil av betydning heller, forteller kommunikasjonssjefen.

– Når kan du anta at folket kan komme sammen på jobb igjen?

– Vi var på gang med å gjennomføre planen for en større tilbakeflytting i august. Men så kom som kjent en ny korona-bølge. Derfor jobber det nå kun tre ad gangen fysisk på servicetorget. Men; vi følger utviklingen nøye. Målet er jo at alle kommer tilbake på huset igjen så snart det er tilrådelig. Vi mennesker er tross alt flokkdyr, poengterer Fjellstad med både smil og alvor.

Følg Demokraten på Facebook og Instagram!

Mer fra Dagsavisen