Anmeldelse av julekalenderen «Stjernestøv»: Moderne julemagi

«Stjernestøv» er realistisk og magisk, og spennende for barna. Denne serien byr også på en historie med mer på hjertet enn julekalendre flest.

5

Julekalender

«Stjernestøv»

NRK1, NRK Super, NRK 3, NRK TV 1. – 24. desember

NRKs nye julekalender byr på en overbevisende miks av jul, magi og spenning, vevet sammen i en historie med alvorlig undertone. Budskapet er at ja, jula er en fin og viktig tid, men vi må ikke glemme at det er ikke alle – og det gjelder barn og voksne – som har det like fint i denne høytida. Hovedpersonen i denne litt vanskelige desembertid er jo (Edvard Ross) på ni, han er brennende opptatt av stjernene på himmelen og god i hockey, han har to småsøsken, og to gode foreldre, men han kommer ikke unna at mor og far skal skilles.

Hele oversikten over årets julekalendre på TV: Førjulskosen for de store små

I praksis betyr det at Jo, bror og søster må flytte med moren fra huset deres til en blokkleilighet – rett før jul. Som eldstemann tar Jo ansvar når foreldrene krangler om hvem som skal ha den julestjerna som alltid har hengt i vinduet i stua. En liten sak for de voksne, men ubehagelig påminnelse for ungene om hva de står oppe i. Det får Jo til å fortelle bror og søsteren historien de kjenner godt, legenden om folket som lever i Nord, om et stjernebarn og Nordstjerna dette riket er avhengig av. Mister stjernebarnet en spesiell stein, slukker stjerna på himmelen og folket rammes av en voldsom vinterstorm.

Det Jo ikke vet er at dette Nord faktisk finnes, i en annen dimensjon, og dette med steinen og stormen er virkelighet for Elly (Camilla San Miguel Bjørneng) og folket hennes. De bor visst i en vinterlig verden, og noen av dem har magiske evner, de kan til og med hjelpe menneskene iblant. Elly er egenrådig og trassig, og vil ikke være stjernebarn. Hun gjør opprør, får alle i trøbbel, og for å ordne opp må hun reise til Jo og drabantbyen han bor i. De to finner på ingen måte tonen fra første stund. Det kan også være at det umake paret får en felles utfordring, i form av Ellys onkel Varg som også dukker opp blant blokkene der Jo bor.

«Stjernestøv» forteller to historier som veves godt sammen. Den byr på overbevisende spennende øyeblikk beregnet på et ungt publikum, på overnaturlige evner, magi og mystikk, men like mange kjente elementer fra barns gjenkjennelige virkelighet i form av lek, drabantbyliv, skoledager og hjemlige juleforberedelser.

Like munter og julekoselig som «Snøfall» er denne nye serien ikke, men skiller seg fra NRKs enorme suksess fra fire år i så måte. Som seg hør og bør. «Snøfall» handlet om et barns drøm om familie og samhørighet, men var mer av et underfundig og morsomt juleeventyr, som inkluderte tidenes gladeste julenisse.

«Stjernestøv» farer ikke lett over skaresnøen. Serieskaperne Karianne Lund og Ida Sagmo Tvedt byr på en historie som i større grad har en realistisk og livsnær virkelighet, uten at det tar luven av spenningen for de minste eller legger en demper julestemningen den er ment å skape for hele husholdningen. Her er budskapet for de minste av at alle vi mennesker er like, noe det kan være greit å understreke for alle og enhver i vår tid. Historien slipper heller ikke fokuset på Jos litt vanskelige juletid. Niåringen som takler sin nye tilværelsen så godt en niåring kan, den nye klassen, miljøet, nye venner og uvenner, og som når virkeligheten blir litt mye rømmer fra alt ved å se mot stjernene, den interessen han kan dele med faren som nå bor et stykke unna.

Her må ingen tro at disse følbare følelsene gjør denne julefortellinga mørk og tungsindig av den grunn. Det medfører bare at den kan gjøre litt sterkere inntrykk enn de fleste seriene i denne sjangeren. Oppe i alt dette har Jo dessuten en i nærheten som får ham til å lyse opp – lillesøsteren Eva, en liten solstråle så mektig at du skal våre en skikkelig grinch for å ikke smelte. Den som ikke tar seg i å smile av lille Eva, må ta seg en tur rundt huset med det samme.

Serien byr dessuten på rikholdig med elementer som frir til fantasien. Nord-jenta Elly kommer mye attitude og kniv i beltet, hun har spesielle evner, og det dukker gjerne opp forbløffende mange ville dyr blant blokkene når hun dukker opp. Og hennes onkel Varg er kanskje taus og skummel, men når han først åpner munnen er han avvæpnende komisk. Varg spilles av Trond Fausa Aurvåg, en av mange skuespillere som egentlig har en birolle, i selskap med kjente navn som Ingrid Bolsø Berdal, Morten Svartveit, Ester Grenersen, Anne Marit Jacobsen og Henriette Steenstrup.

Hovedfokuset er på Jo, Elly, og de andre skyskraperenglenes opplevelser - en hel gjeng unge, opplagte og oppvakte skuespillere som opptrer livaktige og naturlig for kamera. Det unge castet bidrar til å understreke at «Stjernestøv» er moderne barne-TV, en julekalender som tar kidsa anno 2020 på alvor. Samtidig byr historien på god julestemning og kan absolutt anbefales som førjulsunderholdning for hele familien.

Anmeldelsen er basert på seks episoder.

Følg Demokraten på Facebook og Instagram!