Demokraten

Nå kan du trille Fredrikstad rundt på «Tigergutt» og «Ruffen» - helt gratis

I rekken av nyvinninger i Fredrikstad biblioteks utlånstilbud er det nå plusset på med fem elektriske bysykler, og allerede ved lansering er det lange ventelister. – Vi kunne hatt mange flere, sier en storfornøyd biblioteksjef.

– Vi har store forventninger på publikums vegne, og syns det er kjempeflott å kunne tilby dette til helt alminnelige folk i Fredrikstad, fastslår biblioteksjef Tora Klevås overfor Dagsavisen Demokraten.

Tirsdag ettermiddag var det offisiell åpning av elsykkelutlånet ved byens hovedbibliotek på Cicignon. Både de ansatte, representanter fra kommuneadministrasjonen og politisk ledelse var til stede for å markere det nye gratistilbudet.

Fem blir snart ti

Fra tidligere har Fredrikstad bibliotek tre elsykler til utlån ved filialen i Onsøy, et tiltak som har blitt svært positivt mottatt. Nå utvides det altså til brukerne i sentrum, og i første omgang er det fem flunkende nye bysykler med el-motor som kan lånes fra hovedbiblioteket, men dette vil raskt bli supplert med like mange i en litt mer allsidig kategori.

– Vi kunne hatt mange flere sykler både i Onsøy og sikkert her også, men vi prøver oss fram litt i det stille. Nå har vi fem sykler her, og så får vi fem til om ikke så lenge. Da får vi både bysykler og hybridsykler, så det er litt gøy, forteller Klevås.

Elsyklene er finansiert i et samarbeid mellom Viken fylkeskommune, Bypakke Nedre Glomma, Interreg, EU og Fossilfri Transport, som alle ble behørig takket i biblioteksjefens åpningstale. I tillegg har det blitt inngått en serviceavtale med Pedalen sykkelverksted ved Fredrikstad jernbanestasjon, som sørger for at syklene er i god teknisk stand og riktig skodd for sesongen.

Biblioteksjef Tora Klevås overrekker førstepremien i den uhøytidelige sykkelkonkurransen som ble arrangert under lanseringen av utlånsordningen for elsykler. Vinner ble lederen for sykkelprogrammet i Fredrikstad kommune, Øystein Buran.

Prøve før kjøp

De elektriske tohjulingene kan lånes i inntil en uke av gangen, og den første perioden er allerede fullbooket og vel så det. Onsdag formiddag var det rundt tre ukers ventetid dersom alle utnytter muligheten til siste tråkk.

- Det er kjempegøy! Bibliotekene er opptatt av gjenbruk, bare tenk hvor mange ganger en bok kan glede mennesker. Og dette er i alle fall en god mulighet til å få prøvd det ut før man går til innkjøp av en egen elsykkel, for det er en ganske stor investering for de fleste av oss å skulle betale kanskje 20-30.000 kroner, mener Klevås.

- Det er grønt, du slipper å betale bompenger og du får trimmet på samme tid, fortsetter hun med et smil.

Ved siden av miljø- og folkehelseperspektivet, er litt av intensjonen også at de nye doningene skal bidra til litt rullende markedsføring for hva biblioteket har å tilby.

- Vi håper jo at dette tilbudet skal reklamere litt for seg selv, og at syklene synes når de er ute i byen. Boka går ikke av mote, men vi er litt opptatt av å vise at vi ikke bare kan by på bøker, vi låner også ut ukuleler og andre rare ting, sier biblioteksjefen.

Døpt av folket

Og det skal være like enkelt å få lånt seg en sykkel som et hvilket som helst annet produkt i deres etter hvert mangfoldige katalog.

- Man kan enten reservere den i en app hvis man har smarttelefon, eller man kan henvende seg til biblioteket. Det eneste man trenger er et lånekort, og så vil man få hjelp til resten, forklarer Klevås.

- Det er jo 18-årsgrense, men det er ingenting som tilsier at man må være ung for å elsykle. Det er faktisk mange eldre som har glede av disse, fordi man får litt hjelp.

De fem bysyklene har fått navnene «Ruffen», «Lille Persille», «Tante Grønn», «Hedda Gabler» og «Tigergutt» - som henspiller på både lokal og nasjonal litteratur og musikk, etter innspill fra publikum.

- For det første er jo disse syklene helt like, så vi syns det var veldig kjedelig hvis de skulle hete «nummer 1», «nummer 2» og så videre. Dette er en måte å koble det litt til litteraturen, og den ytelsen vi driver med ellers. Det er så mange fine karakterer man kan bruke, og det er Fredrikstads befolkning som har stemt dem fram via Facebook-siden vår, sier Klevås, og legger til at de er åpne for forslag til hva de neste fem skal døpes.

- Men gjerne noe lokalt og grønt, er hennes oppfordring.

Kultursjefen i Fredrikstad kommune, Ole-Henrik Holøs Pettersen sparte ikke på kruttet da han fikk prøve de nye elsyklene.

Penskjorte-sykkel

Blant dem som fikk snikprøve elsyklene før de ble hentet av sine første lånere var lederen for kultur- og miljøutvalget i Fredrikstad kommune, Erik Skauen (MDG). Og etter litt starttrøbbel på jomfruturen kunne han vende en solid tommel opp på andre forsøk.

- Jeg har prøvd elsykkel noen ganger før, og det går jo litt av seg selv, så det er en litt rar opplevelse. For folk som enten har på seg penskjorta på vei til jobb, har noen fysiske utfordringer eller syns det er vanskelig å sette seg på sykkelen, tenker jeg at dette er et kjempegodt alternativ, var Skauens umiddelbare skussmål.

- Det er veldig fint at Fredrikstad kommune nå får flere elsykler, at folk kan få låne disse i en uke, og dermed får prøvd noe man kanskje er litt usikker på om er lurt for en selv. Og så er jeg veldig fan av at det er gratis, sånn at alle har like stor mulighet, legger han entusiastisk til.

– Vi skal jo bli mindre bilbaserte, og dette er et fint tiltak i den retningen, sier Erik Skauen (MDG) om den nye utlånsordningen.

Større drømmer

I fjor høst rullet Fredrikstad og Sarpsborg ut sine «Bysyklær», et konsept i regi av Bypakke Nedre Glomma for transport over kortere strekninger innad i byene. Dette sammen med bibliotekets elsykkel-satsing gjør at utvalgslederen ser lyst på sykkelframtida.

- Jeg har forstått det sånn at dette er robuste og gode sykler, så man får muligheten til å oppleve mye fint. Og så er det veldig kjekt med de kassene bakpå, som gjør at man kan ha med seg litt. Vi skal jo bli mindre bilbaserte, og dette er et fint tiltak i den retningen.

- I en by som Fredrikstad, som har lav grad av topografi og mye pent vær, og med den sykkelsatsingen vi gjør nå som det jobbes godt med, så tror jeg nok elsykkel blir noe vi ser mer og mer av i gatene våre, sier Skauen.

Han har likevel et ønske om at lånetilbudet på sikt blir utvidet med enda flere varianter enn bysyklene og de kommende hybridene.

- Etter hvert håper jeg vi kan få på plass noen transportsykler også, så folk får testet ut det. Da kan man ha med seg et par små barn eller ta ukehandelen i butikken, noe som gjør at en familie kanskje klarer seg med en bil i stedet for to, avslutter Skauen.


Nyeste fra Dagsavisen.no: