Debatt

Viktig drahjelp fra byrådet

Byrådets boikott av en kommende debatt om samferdselspolitikk arrangert av nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo reiser en viktig debatt for alle FB-brukere. Hvordan verne seg mot hetsende innlegg?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Dagsavisen kunne nylig fortelle at de tre byrådspartiene Ap, Sv og MDG hadde takket nei til å delta i en profesjonell gjennomført politisk debatt om verdens største bilfrie sentrum, 56 mil med sykkelfelt, færre parkeringsplasser, økte kollektivpriser, utekontorer og sykkelhoteller.  Arrangementet går for øvrig som planlagt. Det blir både politikk og konsert med Marius Berg for våre lesere.

Les saken: Rødgrønn boikott av Jarle Aabø

Hvorfor nyhetsavis?

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo ble offisielt grunnlagt i fjor høst som et dugnadsprosjekt og den er trolig Norges første avis som kun bruker Facebook som kanal. Avisen er registrert som en FB-gruppe der lesere kan bli medlemmer. Det var det faktum at det er registrert 300.000 personbiler i Oslo som var begrunnelsen for nyhetsavisen. Vi antok at etter hvert som byrådet fjernet parkeringsplasser i stort tempo, bomavgiftene steg og 56 nye bommer var rett rundt hjørnet ville det kunne være et behov for en nyhetsavis som kun dekket samferdselspolitikk.

160.000 engasjementer

1. oktober hadde nyhetsavisen 569 medlemmer. I skrivende stund har medlemstallet økt til 15.688 ifølge statistikk levert av Facebook.  Ja til bilen i Oslo følger samme oppskrift som resten av norsk presse. Vi leverer egne nyheter, andres nyheter og debatt.
70 prosent av våre medlemmer er yngre enn 54 år. 32 prosent av leserne er kvinner og de siste 28 dager er det skapt 160.000 kommentarer og likes.

Streng praksis

Alle våre hovedinnlegg forhåndsmodereres, noe som innebærer at det aldri publiseres hetsende eller sjikanerende nyhetssaker eller debattinnlegg. Kommentarfeltene har Facebook dessverre ikke tilrettelagt for en slik funksjon. Det innebærer at Ja til bilen i Oslo har seks engasjerte medarbeider som kun har til oppgave å slette upassende ytringer. Personer som «går langt over streken» blokkeres umiddelbart fra vår spalter. Så langt gjelder dette 34 personer.  Vår strenge policy har skapt et folkelig og fint debattklima.

Vokser videre

Byrådets kanonade mot Ja til bilen i Oslo er et interessant fenomen som selvfølgelig er bygget på en falsk påstand. Ja til bilen har aldri hetset noen i sine spalter. Det vet våre lesere og det kan alle og enhver sjekke med sine egne øyne ved å gå gjennom flere enn 1000 publiserte saker på veggen vår. Oppmerksomheten byrådet har skapt rundt nyhetsavisen har så langt vært kun positiv for medlemsveksten.

Vårt felles problem

Samtidig peker byrådet på et annet fenomen som alle nyhetsaviser utfordres av 24 timer i døgnet på Facebook. Undersøkelser viser at på NRK og TV 2s Facebook-vegger er 10 prosent av alle kommentarer hatefulle. Alle som er på Facebook, inkludert byråder og ordfører, er utsatt for det samme. Det er umulig å verne seg mot hetsende kommentarer for samtlige Facebook-brukere i hele Norge. Det eneste vi kan gjøre er å trykke på knappene «slett» og «blokker» så fort vi kan.

###

Mer fra: Debatt