Debatt

Vi trenger ny E18

Vil gi et mer effektivt veinett, og bidra til utviklingen av et mer moderne kollektivsystem.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
E18 Vestkorridoren er en av landets mest belastede veier. Hver dag står busser, privatbiler og næringstransport i kø, samtidig som 10 000 mennesker plages av støy og forurensning fra veien. Når Sunniva Holmås Eidsvoll og Gjermund Skaar skriver i Dagsavisen den 12.05 at reforhandlingene av Oslopakke 3 er en dragkamp mellom gammeldagse motorveientusiaster og moderne kollektivtilhengere, viser de at de ikke har tatt innover seg hvordan prosjektene i Oslopakke 3 henger sammen.
For Oslopakke 3 er en overordnet plan for finansiering og utbygging av kollektivtrafikk og veger i Oslo og Akershus. Målet er å utvikle et effektivt og miljøvennlig transportsystem, og alle investeringer som gjøres skal bidra til at trafikkveksten skal tas av kollektivtrafikk, sykling og gange. Uten Oslopakke 3 hadde man ikke hatt landets høyeste kollektivandel, landets mest fornøyde kollektivkunder eller landets laveste bilandel i dag.
Hoveddelen av kostnadene til ny E18 skal gå til miljøtunneler, bussfelt og sykkelvei, og veien skal i hovedsak finansieres gjennom egne bomsnitt på E18. Dersom man ikke bygger ny E18 vil man med andre ord ikke ha disse pengene til å bygge noe annet. E18-prosjektet går derfor ikke på bekostning av andre kollektiv- og veitiltak innenfor Oslopakke 3.
Skal Oslo nå klimamålene sine, er vi avhengig av at innbyggerne i Akershus reiser mer kollektivt. Da må man få en miljøvennlig fortetting rundt knutepunktene i Asker og Bærum. Det kan kun realiseres gjennom å legge veien i tunnel under Høvik, Sandvika og Asker. Alternativet til fortetting er at fremtidige innbyggere i Akershus regionen bor spredt og er enda mer avhengig av bilbasert transport. Det tjener ingen på.
Uavhengig av dette er det fortsatt ikke grunnlag for nye bomsnitt hvis man ikke bygger ny E18. Beregningene viser at bomsnittene som følger med ny E18 vil føre til at trafikken ikke vil øke frem til 2030. I realiteten vil dette bety at E18 vil føre til en massiv økning i antall kollektivreisende. Det er godt nytt for innbyggerne i byen vår.

Det er også interessant at Holmås Eidsvoll og Skaar legger vekt på at E18 ikke er et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt. I transportprosjekter tas for eksempel ikke byutviklingseffekten med i de samfunnsøkonomiske modellene. Dette betyr at verdien av byutvikling i Sandvika, Asker, på Høvik og Holmen ikke er med i regnestykkene. Til sammenligning var heller ikke T-banen i Oslo eller Operatunnelen i Bjørvika samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter. Jeg vet ikke om noen som mener at det ikke var kloke investeringer å gjøre.

Med andre ord er ny E18 i Vestkorridoren et prosjekt som vil gi et mer effektivt veinett, og bidra til utviklingen av et mer moderne kollektivsystem. Dette vil være avgjørende for en by i vekst, og bidra til smartere fortetting i Akershus. Dette står i kontrast til de som ønsker å skrote prosjektet, og synes at dagens løsningen er god nok. Jeg håper at de som deltar i forhandlingene passer på at byrådet i Oslo ikke får sabotere en mer moderne transportløsning, selv om jeg merker meg at SV fortsatt står på sitt ultimat om å da forlate byrådssamarbeidet. 

Mer fra: Debatt