Vi, idiotene, trenger en syndebukk

Vi trenger noen til å dekke over at vi ikke har forstått en dritt. Kjeder som Espresso House er i ferd med å ødelegge Grünerløkka. Men denne underskriftskampanjen er i ferd med å lage barnehage av en viktig sak.

Søndag var det slutt for grønnsakhandler Sultan på Grünerløkka, og helt oppriktig synes jeg det er håpløst. Trist, fordi en av mine favoritter er borte og skal erstattes av noe annet. Noe annet, i form av nok en filial av den svenske kaffekjeden Espresso House. 

Dette sier noe om at en uheldig utvikling er i ferd med å ødelegge bydelen vår. Og andre Oslo-bydeler, for den saks skyld. 

Jeg vil, i likhet med mange andre på Løkka, stoppe bulldoserne. Og det er på tide å sette fokus på hva som er i ferd med å skje. Men kjære initiativtagere til den digitale signaturinnsamlingen «Nei til Snik-Espresso House-iseringen i Oslo!» som sprer seg som kolera på Facebook akkurat nå: Dere får rødt kort fra meg. Fordi dere lager barnehage av en viktig sak. 

Når ble det greit at en anonym avsender bruker sin motparts, i form av en landsansvarlig, fulle navn med uthenging som mål? Hvem som helst kan opprette en underskriftskampanje på tjenesten opprop.net, men når man benytter en ikke relevant persons navn som en sentral del av kampanjen er det useriøst å ikke by på sitt eget. Feigt som faen, er det. 

Kan vi ikke heller bruke energi og ressurser på å få frem hvem som faktisk må ta et ansvar?

Oppropets initiativtagere beviser at vi, altså folket, tar politiske standpunkt over en lav sko. Kan det være at veien fra TV-benk til valglokale blir for kort og lite gjennomtenkt? Vi løper til urnene og avlegger stemme. Blottet for konsekvenstenkning. Langsiktighet. Når resultatet av egne valg kommer for en dag, legges skylden på et enkeltmenneske. Eller én storkjede. 

Vi, idiotene, trenger en syndebukk. For å dekke over at vi ikke har forstått en dritt. Denne gangen i form av en Norgessjef og et Espresso House. Pinlig. 

Løkka-faderen, Jan Vardøen, ønsker seg gårdeiere som ivaretar bymiljø og strøkspreg. Nedleggelsen av Sultan og andre frittstående bedrifter i samme område bekrefter at det i dag kun tas ansvar for egen bunnlinje. 

De store kjedene, som vi rømte fra da vi valgte å bosette oss på Grünerløkka, har derfor fått fotfeste. Familiebedrifter skvises ut, næringslokaler i første etasjer gjøres om til leiligheter. Et like utrivelig syn som undervannsfilmer av russerkrabber på norsk havbunn. 

Denne gangen var det altså en tjuefire år gammel grønnsaksbutikk som måtte vike. En institusjon som Løkkafolket på ingen måte ville miste. Sultan, der jeg kunne kjøpe store og deilige blokker med fetaost. Sultan, som bød på det jeg vil påstå at er Oslos nest beste hummus. Sultan, som hadde de flotteste grønnsakene. 

Det er bare så synd at en viktig sak blir forsøplet av politiske medgangssupportere og bevisstløse sofadelere.

Men bare så det er sagt, kjære oppropere og sofaktivister. Dere har helt rett. Kaffen som serveres, i sine uhåndterlige tønner av noen krus, er knapt verdt tre prikker på terningen. Jo, som frilanser har jeg vært der og utnyttet påfyllsordningen hans flere ganger. 

Og det er faktisk bare å gratulere Torodd Gøystdal. Han har gjort et stykke arbeid og fått en blodhund av en gårdeier (les: Frognerbygg AS) til å la Espresso House flytte inn i et av Grünerløkkas gjeveste lokaler.

Godt hjulpet av deg og meg. Forbrukerne. 

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!