Velkommen digitaliseringsminister!

Seniornett Norge ønsker digitaliseringsminister Nikolai Astrup velkommen på laget. Vi har noen utfordringer til deg som vi forventer at du leverer på. Det handler om mennesker og muligheten til å delta i samfunnet – også for de svake databrukerne.

Om du tror at jobben med å få seniorene på nett er gjort når pensjonisten har tatt sine første tastetrykk på Internett tar du feil. Det er da den egentlige jobben begynner. Med å holde seniorene digitale. IKT-kunnskap er ferskvare. Hvis du skal lykkes med digitaliseringen av Norge må seniorene med. Da blir det enda viktigere å holde seniorene på nett.  

Farlig nær svindel

Når vi er i jobb har vi gjerne en it-avdeling som hjelper oss med små og store datarelaterte spørsmål. Som pensjonist er du ikke lenger tilknyttet en arbeidsplass, og har heller ikke tilgang på datahjelp. Nå er du virkelig kastet til ulvene, i dette tilfellet de store elektronikkbutikkene. Noen ganger lurer vi i Seniornett på om butikkene bevisst selger dårlige PC-er til seniorer. For det er dessverre mye rart som blir solgt til de som ikke er så gode på data. Etisk er det betenkelig. Du tror jo at hvis du oppsøker en spesialbutikk så får du hjelp av noen som kan det. Slik er det dessverre ikke alltid. Ikke sjeldent opplever seniorer at de ikke får sin nyinnkjøpte PC til å virke. Et av de vanligste problemene er virusprogrammer. Kunden har blitt forledet til å kjøpe flere virusprogrammer, uten å bli gjort oppmerksom på at for eksempel Telenor tilbyr gratis virusprogram om du er kunde av dem.

Og når to eller flere virusprogrammer kjører samtidig på en PC betyr det problemer. Dette vet butikkene, men like fullt presterte butikkjeden Power å selge en eldre mann en PC med hele tre virusprogrammer. Mannen fikk selvsagt ikke maskinen til å virke, den sto konstant i “undersøker for virus”-modus. Om dette ikke er svindel, så er det farlig nær.

I Seniornett Norge har vi dessverre utallige eksempler på kunder som har kjøpt dyrt og dårlig utstyr fra elektronikkbutikkene.

Fjernstyrt datahjelp

Når maskinen oppdaterer seg i stå. Når printeren ikke vil virke sammen med ny maskin. Når bredbåndet går for sakte. Når virusene har infisert maskinen. Og hjelpen du får er en lett hoven ung mann på databutikken som tar 1200 kroner for å gjøre noe som gjør at maskinen fortsatt ikke virker når du kommer hjem. Som får deg til å føle deg dum og ubrukelig. Da er det mange seniorer som til slutt klapper igjen lokket på laptopen og logger seg av det digitale samfunnet.

En av Seniornett Norges fremste oppgaver er å holde seniorene på nett. Det gjør vi gjennom å tilby datahjelp som en del av medlemskontingenten. Med Team viewer-funksjonen kan vi hjelpe medlemmer, uansett hvor i landet hun bor. Vi holder kurs og vi har lokalforeninger med frivillige rundt om i landet for veiledning og støtte.

Når stadig flere av oss bruker data både profesjonelt og privat, kan noen forledes til å tro at Seniornett har utspilt sin rolle. Det er dessverre ikke slik. Fortsatt er det vel 400 000 personer som ikke er digitale, eller dårlige databrukere. Og det er ikke slik at det bare er blant de eldste av oss. Flertallet er nok det, men det finnes mange yngre personer som av ulike grunner ikke er digitale. Det kan henge sammen med arbeidsoppgaver i yrkeslivet der du ikke trengte bruk av data, som for eksempel i pleie- og omsorgssektoren, primærnæringer og lignende. Noen sliter med lese- og skrivevansker og andre har kanskje ikke hatt økonomi til å kjøpe utstyr, bredbånd og alt som følger med kravet om å være digitale. Selv om det etterhvert blir færre som ikke er digitale, er det fortsatt for mange som ikke er det til at myndighetene kan redusere på innsatsen. Snarere tvert imot. Når regjeringen Solberg nå fyrer opp det digitale toget med digitaliseringsminister Nikolai Astrup som konduktør, må det komme gjøre et skikkelig løft for å få med seniorene.