Velg mat fremfor tilskudd

Å fremme et vanlig, variert kosthold fremfor tilskudd, er alltid å foretrekke.

I Dagsavisen 5. juli skriver Tanja Kalchenko om jodmangel i Norge og hvordan vi kan sikre at alle får nok jod.

Kalcehnco presenterer i leserinnlegget sitt gode råd for hvordan veganere kan sikre jodinntaket. Veganere er helt avhengige av jod som kosttilskudd eller tilsatt i for eksempel salt, for å få nok. Vi mener imidlertid at det er viktig å understreke at folk som ikke lever på et vegansk kosthold, som jo er de fleste av oss, enkelt kan dekke behovet for jod og andre næringsstoffer ved å spise helt vanlig mat. Det er også det Helsedirektoratet anbefaler, at vi spiser variert for å sikre at vi får nok av alle vitaminer og mineraler.

Ved å følge forslaget til Nasjonalt råd for ernæring om å innta 5 dl melk, syrnet melk eller yoghurt hver dag, samt å spise fisk til middag 2–3 ganger i uka (husk hvit fisk), og ellers sunt og variert, kan du enkelt dekke behovet ditt for jod, uten at du trenger verken kosttilskudd, jodberiket salt eller tang- og taremel.

Å fremme et vanlig, variert kosthold fremfor tilskudd, er alltid å foretrekke. Særlig gravide, ammende og små barn skal være forsiktige med å bruke tang- og taremel, da dette kan inneholde store mengder jod og man kan fort få for mye. Å innta for mye jod er heller ikke bra.

Nasjonalt råd for ernæring leverte i juni en rapport til Helsedirektoratet om jodstatus i Norge. Nå er det opp til dem å avgjøre hvilke tiltak som bør iverksettes for å sikre nok jod til alle i Norge. Om tiltaket er å tilsette jod i alt norsk salt, et mengderåd på melk og meieriprodukter, eller å innta jod via kosttilskudd, må vi avvente å se.