Kultur

Veibygging må finansieres

Bompengeselskapet tar opp lån i markedet for å finansiere sitt bidrag til veiprosjektet. Renter og avdrag på lånene tilbakebetales med bompengeinntekter.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Frps Ketil Solvik-Olsen spør i Dagsavisen 9. mai om hvorfor Norge må låne penger i utlandet for å bygge veier i Norge. La meg oppklare. Statlige bevilgninger til veiutbygging finansieres i sin helhet over statsbudsjettet, på samme måte som bevilgninger til andre viktige formål.

Et helhetlig budsjett gir Stortinget mulighet til å prioritere mellom ulike formål innenfor rammer som ivaretar hensynet til en balansert utvikling i økonomien. Vi får ikke noe større handlingsrom av å flytte utgifter ut av budsjettet, slik Solvik-Olsen ser ut til å tro.

Finansiering av veier gjennom bompenger brukes der det er vilje og ønske lokalt om å ta i bruk slik finansiering. Også Frp har støttet bompengefinansiering for å få på plass bedre veier raskere. Bompengeselskapet tar opp lån i markedet for å finansiere sitt bidrag til veiprosjektet. Renter og avdrag på lånene tilbakebetales med bompengeinntekter fra dem som bruker veien, uavhengig av om lånene er tatt opp i utlandet eller i Norge.

Solvik-Olsen viser også til at lokale veiprosjekter kan finansieres av Kommunalbanken. Kommunalbanken yter blant annet lån til kommunale byggeprosjekter, og er heleid av staten.

Målet med statens eierskap er å legge til rette for lave lånekostnader for kommunesektoren, men banken skal drives på forretningsmessig grunnlag. Det innebærer at banken henter sine innlån der den får de gunstigste vilkårene. Lånefinansiering av veier, skoler eller sykehjem innebærer at man må betale renter til långiverne, enten disse er norske eller utenlandske. Det bør Frp huske på også i andre sammenhenger der spørsmålet om privat finansiering vurderes.

Mer fra: Kultur