Valget om en bedre verden

Som forbruker har du mulighet til å velge hva og hvem som får din stemme.

En handletur i butikken består av utallige stemmesedler til selskaper og deres fremtidige produksjon og forretningsmodell. Om vi skal forvente miljøvennlige tiltak og tilpasninger fra kommersielle aktører, må vi også tilpasse oss som forbrukere - vi er pengene, og pengene er stemmen vår. Mye av jobben ligger derfor allerede i å tenke over hva man velger å bruke penger på og hvem man ønsker å støtte økonomisk. En nedgang av salg av plastflasker og økning av kjøp av leskedrikk på glass for eksempel, fører til at bedrifter må tenke nytt da forbrukerne har forlatt et produkt for et mer miljøvennlig alternativ. Kjøper vi mindre produkter av og med plast, vil det til slutt også produseres mindre plast.

Som forbruker har du mulighet til å velge hva og hvem som får din stemme. Et økonomisk system basert på konkurranse kan være en fordel for miljøet, ved at vi som forbrukere har makten til å være med på å endre det som bør endres. En tur på butikken med lommeboken er også en innbygger i valglokalet med stemmeseddelen. Vi er for eksempel i posisjon til å velge dyrevelferd ovenfor masseproduksjon og lidelse, ved å støtte smått, lokalt, økologisk og frittgående eller eventuelt velg bort kjøtt helt. Flere vegetar og veganprodukter er på markedet i dag, nettopp takket være forbrukermakten vår. Da en stadig større målgruppe er å finne utenfor kjøttdisken, finnes også nå flere produkter uten kjøtt.

For at en større endring skal til, er det samtidig viktig å tenke over om vi virkelig behøver det vi kjøper. Å kun se etter alternative løsninger og produkter, er ikke redningen. Vi er nødt til å konsumere, produsere og kaste mindre. Selvfølgelig er det likevel noen produkter vi er avhengige av, hvor det å lete etter mer miljøvennlige alternativer er det eneste valget. I en hverdag med konstant for lite tid til overs, vil en ekstra tur utenom den faste matbutikken forståelig nok virke ekstremt lite fristende. Likevel, om du først har funnet det gode alternativet, vil det være enklere til neste gang.

Kritisk tenkning og egen research må også til i et hav av produkter og merkevarer som ønsker å selge seg inn til godtroende forbrukere, men som ofte kan vise seg å være misvisende god PR i stedet for et samvittighetsfullt valg. De seneste eksemplene på dette er Norun Haugens avsløring av forholdene på norske svinefarmer og Hennes & Mauritz ulovlige markedsføring av kleskolleksjonen «Concious». Dessverre er vi forbrukere nødt til å selv tenke over og dobbeltsjekke potensielle kjøp og om vi kan stole blindt på forpakningsteksten eller merkelappen. Slik burde det ikke være, men egentenking og skepsis resulterer i en pris det faktisk er verdt å betale.

Mange har nok hørt utsagnet «with power comes great responsibility». For oss med forbrukerstemmer til gode, har vi et ansvar å bruke denne makten fornuftig; for vår egen del, den kommende generasjonens og for de som ikke har privilegiet til å velge eller mangler en stemme – som naturen og dyrene i den. Å tilvenne seg en hverdag med denne makten og ansvaret som følger med, behøver ikke å ha store konsekvenser for livskvaliteten. Det er en endring av tankegang, som etter hvert vil bli til vane og bedre samvittighet. Det kan virke overveldende og kronglete i starten, men i det store bildet er dette en omstilling vi vil tjene på.

Det handler om å prioritere og investere i en trygg fremtid. Prioriter den neste generasjonen, om ikke denne. Vi har et valg om å følge med i tiden, tilpasse oss å gjøre nødvendige endringer i hverdagen i en verden i endring eller klamre oss til tiden som var og den livsstilen vi så lenge har kunnet leve, men som har ført oss dit vi er i dag. Vi er nødt til å sprekke boblen av grådighet og lettvinthet, åpne øynene og tilpasse oss den virkelige verdenen utenfor. Vi har nemlig makten til å endre både oss selv og verden.