Debatt

Utfordrer hotellgigantene

Booker du hotellrom ofte? Da kan det være penger å spare gjennom å bruke Bidroom.com, som nå utfordrer de store hotellbookinggigantene.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Hotellsøkemotoren tråkker nemlig de store online reisebyråene (OTA), som Hotels.com, Expedia.com og Booking.com på tærne, med en helt ny forretningsmodell. I motsetning til OTA-ene, som ofte tar store provisjoner på opptil 10–25 prosent fra hotellene, tar ikke Bidroom noe provisjon fra hotellene i det hele tatt. Derfor hevder de å kunne garantere deg mellom 5 og 25 prosent billigere rompriser enn konkurrerende nettsteder, siden medlemshotellene deres slipper kommisjonsutgifter – og at en solid andel av denne besparelsen i stedet skal tilfalle deg. I en fersk prissammenlikningsundersøkelse bekrefter nettmagasinet Techworld at pristilbudene de sjekket hos Bidroom, i snitt faktisk lå 10–11 prosent under konkurrerende nettsteder.

Hotellene, og privatutleiere, betaler kun en engangssum på mellom 149 euro (for leiligheter og små overnattingsbedrifter) og 299 euro (for trestjerners hoteller og opp) for å registrere seg på Bidroom. Deretter går de totale inntektene fra bookingene rett tilbake til hotellet, som selv har full kontroll over og kan bestemme sine egne priser og tilbud. Haken er imidlertid at du som gjest må betale 59 euro, eller knappe 500 kroner i året, for å være medlem av Bidroom og bestille overnattinger. Men du kan enkelt sjekke om besparelsen er så stor at det lønner seg for deg, med en 30 dagers prøveperiode – helt gratis. Har du Visa kredittkort, varer gratistilbudet i seks måneder, og årsavgiften krymper deretter til det halve. Booker du tre til seks hotellnetter i året, kan dermed tilbudet fort lønne seg. Bidroom tilbyr også å skaffe deg en bedre pris, dersom du har booket hotell med gratis avbestilling på et annet nettsted, i løpet av et par dager.

Utfordringen til det innovasjonsprisvinnende, nederlandske startup-selskapet, som ble lansert i 2014, og for alvor skjøt fart i 2016, er selvsagt å få både nok medlemmer – og nok hoteller. Selv om 120.000 overnattingsbedrifter i 128 land er en god start, er OTA-gigantenes tilbud fortsatt vanvittig mye større. En solid kapitalinnsprøyting fra milliardæren og hotellentreprenøren Samih Sawiri har imidlertid hjulpet mye. Dersom formstigningen fortsetter, kan dessuten Bidroom fort få solid drahjelp av et enormt antall hoteller som er møkka lei av å se store andeler av inntektene sine forsvinne i gapet til de store OTA-ene, som har fått enorm makt og dominerer markedet nesten fullstendig, samtidig som de tvinger hotellene til å skrive under hemmende prisklausuler.
Flere store, nasjonale og internasjonale hotellorganisasjoner rundt i verden, samt vårt eget NHO Reiseliv, har protestert mot OTA-enes konkurransevridende og «villedende praksis». Siden OTA-ene ofte kun selger en viss kvote hotellrom på et anlegg, kan hotellet ofte også framstå som «fullt» – selv om de egentlig har mye ledig kapasitet. OTA-ene har derfor fått påpakning av europeiske og norske forbrukermyndigheter for både utbredt «villedende markedsføring», samt fiktive «rabatter» og «førpriser». Kjente aktører som Hotel Ullensvang i Hardanger og Finse 1222 meldte seg tidligere i år begge ut av gigantenes grep, i protest mot de høye kommisjonene og forretningsmodellen.

Bidrooms hevder derfor å representere en langt mer «åpen» og «fair» modell som gir gevinst til både hotellene og reisende. Her skal du dessuten slippe å føle deg presset til å bestille NÅ, gjennom stadige pop up-meldinger om «siste rom tilgjengelig», «book nå» og lignende beskjeder, som du ofte opplever gjennom OTA-ene. En praksis som også har vært innklaget hos diverse lands forbrukermyndigheter. Hotellene presses heller ikke til å undertegne prisklausuler. Du vil også sannsynligvis få et langt riktigere bilde av antall ledige rom. Nettsiden tilbyr også private ferieboliger i tilbudet sitt, noe som gjør at de også kan bli en utfordrer til nettsteder som Airbnb, en annen kommisjonshungrig nettgigant.

Den nordiske hotellbransjen betaler dessuten ifølge DN årlig over to milliarder kroner til nettgigantene. Dersom denne summen hadde blitt igjen hos hotellene, kunne en anselig andel i stedet endt i offentlige skattekasser. Verdt et forsøk, sier vi!

Mer fra: Debatt