Debatt

Tvilsomt demokratistunt

Hvis til og med statseide NRK er ute etter å lure deg, hvem i all verden kan du da stole på?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

NRK og Folkeopplysningen ønsker å bidra til «økt kunnskap om falske nyheter og manipulering av valg».

De vil at skoleelever skal bli mer kritiske til det de leser. Det er en svært god ambisjon, som vi støtter helhjertet. Kanskje er det også slik at vi alle må tenke kreativt om hvordan vi kan lære unge mennesker å identifisere falske nyheter.

Vi mener likevel at flere ting har gått alvorlig galt i Folkeopplysningens prosjekt der de har forsøkt å manipulere skoleelever over tid for å påvirke stemmene deres ved skolevalg.

En åpenbar pedagogisk kritikk er at manipulasjon ikke bør regnes som et gyldig pedagogisk virkemiddel. Aldri. Skolen er ikke, og skal ikke være, en arena der du risikerer å bli lurt over tid med rektors velsignelse. Vi kan ikke se annet enn at eksperimentet bryter med det verdigrunnlaget som ligger til grunn for hele skolens virksomhet.

Falske nyheter og trusselen de utgjør mot demokratiet henger nært sammen med en voksende mistro til etablerte medier. Den mistroen nører NRK opp under med sitt demokratistunt, selv om de på kort sikt kanskje bidrar til større kritisk bevissthet for de få elevene som involveres.

Hva lærer elevene egentlig?

Hvis til og med statseide NRK er ute etter å lure deg, hvem i all verden kan du da stole på? Troen på at det finnes en offentlighet som forholder seg sannferdig til virkeligheten og medier som ikke er ute etter å lure sine mottakere er en bærebjelke i ethvert demokrati.

NRK har uttalt at de ved å forsøke å manipulere skolevalget, øker elevenes bevissthet rundt falske nyheter. Det høres jo bra ut, og flere har uttrykt sympati for dette pedagogiske argumentet. Men hva lærer elevene egentlig etter å ha blitt utsatt for slik manipulasjon? Hvordan kommer eksperimentet faktisk til å hjelpe elevene neste gang de møter bevisst villedende falske nyheter? Hvilke konkrete verktøy har de fått for å gjenkjenne, avsløre og motstå tekster med desinformasjon? Følges eksperimentet opp i skolen?

Les også: NRK-sjefen var ikke informert om valgeksperiment

Å virkelig øke elevenes evne til å lese kritisk er ikke gjort i en håndvending, og det å lese kritisk innebærer i alle fall ikke å møte alle ytringer med grunnleggende mistanke. Kommunikasjon er helt avhengig av grunnleggende gjensidig tillit. Det gjelder både på individplanet og i samfunnet som helhet.

Hvis vi skal ruste elever mot falske nyheter, krever det systematisk arbeid med tekster over tid, der en sammen vurderer tekstenes og avsendernes troverdighet, slik flere gode pedagogiske opplegg fra blant andre Medietilsynet legger opp til. Vi ser altså ikke helt den pedagogiske gevinsten her.

Flere elever ved Lillestrøm VGS sier at de ikke føler seg lurt, men derimot har lært masse. Det er flott, og vi er enige i at voksne skal være forsiktige med å “gå i krenk” på vegne av ungdommen. Når en statseid aktør velger å bruke skolen til et etisk betenkelig eksperiment, angår det likevel langt flere enn de aktuelle elevene. Det hjelper lite at NRKs intensjon er god. Eller at de praktiske konsekvensene for kommunevalget sannsynligvis er små.

Blir ikke tatt seriøst

I en tid der stadig flere uttrykker politikerforakt, stiller vi spørsmål ved hvorvidt det er etisk forsvarlig å lure fremtidige velgere og reelle førstegangsvelgere med falske politiske budskap, som da kommer på toppen av alle reelle budskap de ellers må forholde seg til. Selv om NRK har gjort et forsøk på å måle effekten av påvirkningen de har utsatt elevene for på selve skolevalget, vet vi ikke hva dette gjør med elevenes forhold til politikk og politikere på sikt.

Eksperimentet er også et hån mot alle ungdomspolitikere, all den tid det sender signaler om at ungdomsvalg er trivielt nok til at man kan manipulere det i opplysningens tjeneste. Ungdommer som politiske aktører blir ikke tatt seriøst av NRK, snarere er de redusert til noen man kan eksperimentere med for å få frem et poeng.

NRK hevder de driver med en slags demokratiopplæring, men gjør egentlig dette forsøket elevene bedre rustet til noe som helst? Innser ikke NRK hvilken skade de selv kan ha utsatt nettopp demokratiet for, ved å svekke egen posisjon som troverdig medieaktør, tukle ved demokratiets viktigste institusjon - valget - og sende et budskap til unge velgere om at du ikke kan stole på noe som helst?  Uansett hvor god episoden av Folkeopplysningen måtte bli, mener vi prisen er for høy.

Mer fra: Debatt